Převodovka pro měřítko TT od ALSracing
Vydáno: 2.6.2010Luděk Aschenbrenner zveřejnil na svém webu ALSracing informaci o rozšíření sortimentu jeho firmy o miniaturní šnekovou převodovku, která svými rozměry vyhovuje především modelům v měřítku TT. S jeho souhlasem příspěvek přetiskujeme mj. i s ohledem na informaci, že ve vývoji je podobná převodovka pro modely v měřítku N. „N-ková převodovka bude velmi brzy,“ potvrdil mi šéf firmy. „Potřebuju ji totiž sám k dokončení MUV 69 TT a chtěl bych tuhle stavebnici mít po prázdninách v prodeji. Bude s převody v modulu 0,15,“ říká. Jak dále uvedl, časem plánuje další sortiment pro modeláře malých velikostí, protože svoji továrnu vybavil velkým švýcarským CNC strojem a k tomu přikoupil i software 3D CAD-CAM. A slibuje, že přijde čas i na výrobu forem na plasty. Už jenom dodávám, že převodovka TT je nabízena za 349,- Kč, což je bezpochyby velmi příznivá cena.
Popis
Firma ALSracing rozšířila již tak dost široký sortiment dílů pro stavitele pojezdů železničních trakčních vozidel o kompletní produkt, kterým je miniaturní šneková převodovka s poměrem 1/20 (modul 0,2). Převodovka je určená především pro modely dvounápravových motorových vozů měřítka TT, ale pochopitelně je využitelná i ve větších modelech (H0, 0 aj.). Cílem firmy je vyrábět kompletní stavebnice a sety.
Koncepce převodovky je velmi jednoduchá a dovoluje poměrně snadnou, ale velmi přesnou montáž a demontáž bez použití jakýchkoliv přípravků či pomůcek. Vše lze provést ručně, snad jen s výjimkou montáže, resp. nalisování kol.
Tělo převodovky je přesně obrobené z delrinu na stroji CNC. (Poznámka: na rozdíl od snímků prototypu bude sériový výrobek černý)
Otvory pro ložiska jsou větší než vkládané komponenty (šnek a šikmé kolo), takže montáž se provádí těmito otvory. Ložiska jsou přesně vyrobena z mosazi s nepatrným přesahem a to tak, že jdou do těla převodovky snadno zalisovat. Vrtání otvorů ložisek je 2H7. V kombinaci s kalenými a leštěnými osami jde uložení velmi lehce a přesně.
Mosazný šnek je rovněž frézovaný na CNC stroji a díky tomu je jeho stoupání přesně v tisícinách (dle teoretického výpočtu).
Převodové šikmé kolo je odvalované z delrinu s nejvyšší přesností tak, jak je ostatně u našich převodů zvykem. Kolo i šnek se dodává již přesně nalisované na osách.
Specialitou této převodovky je dělená hřídel kol, což umožňuje využít ložiska ke sbírání proudu z neizolovaných kol. Toto řešení velmi zjednodušuje konstrukci pojezdu. Druhá varianta sběru proudu spočívá v připájení obvyklých sběracích plíšků či drátků přímo na mosazná ložiska s tím, že tyto se dotýkají okolků kol.
Další konstrukční zvláštností jsou oka závěsů, která dovolují zkonstruovat pojezd s odpruženými nápravami pomocí struny tak, jak se to v poslední době dělá u kvalitních pojezdů stavěných z leptů.
Rozměry
Půdorysně má tělo převodovky 5×6 mm a ložiska vystupují na šířku 10,2 mm.
Převodovku lze pochopitelně modifikovat zúžením ložisek a změnou převodového kola (zúžení nábojů). Po takové úpravě ji zle používat i do modelů velikosti N. Nicméně, pro toto měřítko (N) je v plánu výroba ještě menší převodovky.
Závěr
Věřím, že převodovka přispěje k oživení nabídky trhu nejen v oblasti dvou nápravových pojezdů velikosti TT, ale že inspiruje i k dalším konstrukcím. Pro případné zájemce jsme také připraveni navrhnout a vyrobit obdobné převodovky dle jejich potřeb a specifikací.
Převodovku TT lze objednat v našem e-shopu ZDE.
Luděk Aschenbrenner, ALSracing, 2. 6. 2010
Obrazová příloha:
Foto: autor
Rubrika: Mechanika, TECHNIKA
27.1.2012 at 15:01
Moc pěkné a kolik dělá cena?
27.1.2012 at 22:13
Cena je stanovena – viz N-šopík. Problém je v tom, že to co bylo zveřejněno byly prototypy. V paxi se ukázalo, že největším problémem je lisovoání koleček na osičku (souosost). Výrobce na úpravě pracuje…
4.4.2012 at 22:07
Dobrý den chci se zeptat, 349 Kč to jse cena za pár nebo za jednu převodovku?