K efektu vlivu počasí a použití al. weathering a wash

Je vlastně jedno, jestli finální povrchové úpravě modelu budeme říkat patinování, nebo jinak. Anebo jestli budeme používat cizácké (bohužel už dostatečně vžité) pojmy weathering a wash1), kterými chce být na modelu vyjádřeno navození vlivu počasí a použití. Straním češtině (spolu s Karlem Bartákem)2), ale na druhou stranu spolu s klasikem: proti větru se čůrat nedá! V tomto příspěvku se stručně zmíním o dvou speciálně vyvinutých přípravcích, kterými se dají ony efekty báječně navodit.

  Hned úvodem je třeba říci, že ani zdaleka se nejedná o jediné k tomuto účelu nabízené prostředky, a zřejmě ani poslední, které se dostanou modelářům do rukou. Ostatně, několikrát jsme již o patinování (a k tomu potřebných prostředcích a technikách) na stránkách Honzíkových vláčků pojednali, a to i velice podrobně. Třeba ZDE. Připomínám, že šlo o podrobnou dokumentaci průběhu semináře lektorovaného „kitaři“ Michalem Dostálem a Martinem Benešem, zaměřeným na přípravu povrchu před patinováním, „strkance“ špíny, prach a špínu vytvořenou olejovými barvami a airbrush pistolí, práci s pigmenty a jejich fixaci, provozní nečistoty a lehkou modulaci olejovými barvami. Vše se motalo okolo polských produktů firmy VMS, španělských olejových barev firmy AMMO nabízených pod obchodním označením OILBRUSHER, a konečně představení produktů zn. Abteilung – modelling oil color. Nic z článku „Seminář na téma Patinování železničních modelů“ zde nebudu opakovat. Lze si ho snadno rozkliknout.

  Dnes se zmíním o dvou obdobných přípravcích z Japonska a Velké Británie. Tím prvním je Panel Line Accent Color od Tamiya, tím druhý Water Based Clay Wash od Flory models.

.

Přípravek PANEL LINE ACCENT COLOR

  V českém překladu lze přípravek označit jako barevný zvýrazňovač linií aj. detailů na plochách modelů.3) Vyrábí a prostřednictvím bezpočtu dealerů jej nabízí japonská firma Tamiya. Dodává jej v tradičních 40ml čtyřhranných lahvičkách s integrovaným štětečkem ve víčku, a to v sedmi barevných odstínech:

  • 87199 Dark Grey (tmavě šedá)
  • 87140 Dark Brown (tmavě hnědá)
  • 87131 Black (černá)
  • 87189 Light Grey (světle šedá)
  • 87132 Brown (hnědá)
  • 87133 Grey (šedá)
  • 87201 Pink Brown (růžovo-hnědá)

Obr. 1, 2 – Přípravek Panel Line Accent Color od Tamiya v tradičních čtyřhranných skleničkách se štětečkem integrovaným ve víčku

  Přípravek se užívá ke zvýraznění drážek, nýtů, prken, příčníků, stojek atd. na stěnách (panelech) modelů železničních vozidel, letadel, tanků aj. modelů. Přípravek funguje na základě efektu barevného kontrastu. Cena v Evropě se pohybuje okolo 6 €.

Cíl aplikace

  • zvýraznit kontury v drážkách, záhybech, proláklinách aj. v ploše stěny či panelu modelu;

Potřebné prostředky k aplikaci

  • zvýrazňovač Panel Line Accent Color (Tamiya),
  • vatové nebo pěnové tyčinky, papírové ubrousky aj.,
  • ředidlo na emailové barvy (např. Tamiya 80040 nebo jiné).

V které etapě výroby modelu zvýrazňovač aplikovat?

  • obecně po dokončení kamufláže a nanesení obtisků, tedy když už je model finálně nabarvený;
  • těsně před aplikací zvýrazňovač musí být nalakován průhledným lesklým lakem, např. Tamiya X-22 – vždy však v provedení pro AKRYLOVÉ barvy, aby byly chráněny níže položené vrstvy barev (byť jiného složení) před účinky zvýrazňovače, který je „chemicky“ postaven na emailové bázi; a také proto bude přebytečný zvýrazňovač tímto typem ředidla následně stírán;
  • před aplikací zvýrazňovače musí mít model všechny předešlé vrstvy barev dokonale zaschlé (alespoň 24 hodin schnutí).

Optimální podmínky použití

  • na suchý lesklý povrch se nanese ideálně vrstva akrylového laku Tamiya X-22 (nebo ekvivalent, tedy např. Vallejo GLOSS VARNISH aj.),
  • na podkladové barvě (tedy té pod X-22) pak v zásadě nezáleží,
  • princip spočívá v tom, že přípravek PANEL LINE ACCENT COLOR se na nalakovaném povrchu lépe roztírá, ale to není hlavní důvod. Stírat jej lze jen ředidlem na ne-akrylové barvy (tedy na emailové nebo lacquerové barvy). Naopak akrylové ředidlo by pochopitelně poškodilo poslední (krycí) vrstvu laku, která by měla být tak jak tak dostatečně suchá (alespoň 24 hodin).

Výběr barevného odstínu zvýrazňovače

  • volba barevného odstínu závisí na převládající barvě modelu. Zvýrazňovač bude fungovat tehdy, když se docílí kontrast mezi převládající barvou modelu a zvýrazňovačem. Všeho ale s mírou. Jistě by nebylo pěkné použít na bílý model černý zvýrazňovač. Když už, tak světle šedivý. Obecně platí, že tmavě hnědý odstín bude vyhovovat široké škále základních barev, ale přesto bude vhodné mít ve svém skladu barev i nějaký světlejší odstín, třeba světle šedý. Hodně se též používá i tmavě šedý odstín. Je dobré vědět, že odstíny jdou míchat, takže modelář si může sám vytvořit zásobu dvou, tří odstínů, se kterými docílí všechny své potřeby, aniž by nakupoval celou škálu odstínů.

Technika aplikace

  • pomocí štětečku ve víčku (nebo jiným sólo štětečkem s ostrou špičkou) se nanesou malé kapičky zvýrazňovače do spár paneláže, do rohů imitace výztuží vagonů, přes nýtovací linie atd., anebo i na celou plochu panelu. Zvýrazňovač se díky vzlínavosti okamžitě rozlévá do spár. Přípravek se nechá asi dvacet minut zaschnout (podle teploty okolí);

Obr. 3, 4 – Ukázka aplikace přípravku na boční stěny vagonu a drážky v paneláži „letadla“. Zdroj: YouTube 

  • poté se vatovým tamponem, pěnovou tyčinkou nebo i cípem papírového ubrousku lehce namočených v emailovém ředidle povrch jemně stírá, čímž se odstraní přebytečný zvýrazňovač. Když se stírání přežene, je možné proces zopakovat;
  • povrch se nechá 24 hodin zaschnout a na celý model se nanese závěrečný matný nebo saténový lak.

__________________________________________
1) Weathering, neboli zvětrávání, je soubor modelářských technik založený na požití tzv. speciálně vyvinuté modelářské „chemie“, tedy prostředků pro vyvolání změn na naneseném barevném povrchu, připomínající působení času, prostředí, počasí a podobných vlivů. Wash – neboli „špinění“ je modelářská technika spočívající v aplikaci prostředků korespondujících s pravým významem slova, tj. umytí, praní, spláchnutí, ale také líčidlo, bahno apod., jinými slovy nanášení špíny.
2) viz poznámka 3 po čarou v článku „Barvení stavebnic z kartonu (laser-cut)“ – ZDE
3) Podle Didiera Lefebvra pro web Plastikdream.com. duben 2023 – ZDE

.

Prostředek WATER BASED CLAY WASH (DARK DIRT) od Flory Models

  Britská firma Flory Models se podle jejich slov věnovala hodně dlouho a hodně intenzivně vývoji prostředku pro vytváření efektu opotřebení vlivem počasí (weathering) a provozu (wash), který je založený nikoliv na chemii, ale na přírodním materiálu. Je jím jíl4). Dnes tento prostředek prodává v mnoha barevných variantách a vypracovala k němu i podrobnou metodiku užití. Další řádky vychází z jimi publikovaných textů.5) Finta spočívá v tom, že jíly jsou velmi jemnozrnné přírodní (nikoliv syntetické) látky a mohou být hydratované. Nebylo by fér tvrdit, že se jedná pouze a jenom o přefiltrovaný jíl. V substanci jsou dále přírodní barvící pigmenty a několik výrobcem nesdělovaných „drobností“ (vč. glycerínu), které usnadňují nanášení a stírání prostředku z modelu. Podstatné je, že v prostředku nejsou žádné syntetické chemikálie a tudíž nemohou působit na „chemické“, přesněji synteticky připravené barvy.

  Prostředků pro vytvoření efektu opotřebení je podle barvy devět s označením: black (černá), dark dirt (temná špína), light (světlá), brown (hnědá), sand (písková), rust (rezavá), gray (šedá), grime (špinavá), dust (prach). V nabídce firmy stojí nádobka o objemu 50 ml 4,99 liber.6) Prostředky všech barevných odstínů lze samozřejmě míchat navzájem, a event. i ředit. Stírají se obyčejnou vodou.

Obr. 5 –  Škála barevných odstínů přípravku WATER BASED CLAY WASH

  Aplikace přípravku na model je velice snadná. V postupné úpravě povrchu modelu přichází aplikace prostředku na řadu po dokončení kamufláže a nalepení obtisků. Není nutné (tak jako u jiných prostředků na „chemickém“ základu) opatřovat model lesklým (akrylovým) lakem, ať už jsou barvy na jakémkoliv základu (v úvahu připadají emailové, akrylové nebo lacquerové barvy). Díky přírodním vlastnostem přípravek nepůsobí na žádnou synteticky připravenou barvu. Lesklý lak není nutný, ale je to lepší, protože efekt při aplikaci lépe vyniká. To už bylo řečeno.

  Velmi důležité ovšem je, aby podkladová barva byla dokonale suchá.

  Přípravek se nanáší štětcem (může se samozřejmě i stříkat, což jsem nezkoušel – pozn. J. H.), a to buď jen na místa, kde je záměr vytvořit požadovaný efekt „stárnutí“, nebo klidně na celou plochu, protože stejně se v následujícím kroku po zaschnutí přípravku přebytečné zabarvení setře papírovým ubrouskem, vatovým tamponem apod. Ty se mohou jemně (opravdu ne moc!) navlhčit, aby šlo stírání snadněji. Když nejsme s výsledkem efektu „stárnutí“ spokojeni, není nic jednoduššího než přípravek smýt třeba pod tekoucí vlažnou vodou a začít znovu.


Obr. 6, 7  – Demontovaný vagon připravený k patinaci

Obr. 8, 9 – Na vagon byl aplikován přípravek  WATER BASED CLAY WASH – Dark Dirt

Obr. 10, 11 – Po zaschnutí přípravku se na povrchu vytvoří fleky („moaré“), které ale jdou snadno setřít

.

  Leckoho, kdo prostředek používá poprvé, mohou vyděsit bublinky, resp. pěna, která se u prostředku vytvoří na povrchu, když se nádobka protřepe, kvůli rozmíchání substance, a prostředek se štětcem nanese na povrch modelu. Když bublinky uschnou, vytvoří takové nepěkné „moaré“ (nebo jak to nazvat). Ovšem toto nepěkné rušení lze při stírání přebytečného prostředku snadno setřít. Výrobce k tomu říká, že „po rozmíchání substance je v lahvičce spousta bublinek, což je normální. Při aplikaci to pomůže snížit povrchové napětí kapaliny a její lepší rozlití po povrchu. Eliminaci přenosu bublinek na model se zamezí opatrným přelitím přípravku z lahvičky do malé misky. Bublinky zůstanou v lahvičce (nebo se rozplynou na široké hladině v misce – pozn. J. H.). Proto se nedoporučuje vkládat štětec přímo do lahvičky, protože může dojít ke kontaminaci přípravku zbytky jiného prostředku ze špatně vymytého štětce. Právě tyto zbytky mohou zapříčinit vzniku „krupice“, jak je jíl přitahován k cizorodým částicím.“ 7)

  Po aplikaci se musí nechat prostředek zaschnout. Podle teploty okolí na to stačí asi 20-30 minut, ale lepší je poctivých 24 hodin. Samozřejmě, zasychání se dá urychlit fénem. Na druhou stranu, ke stírání přebytků přípravku je možné přistoupit druhý den, klidně ale i po delší době. Výrobce uvádí, že stírání přípravku úspěšně testovali po 3 měsících.

  Popisovat proces stírání přípravku, tedy jestli je utěrkou (tamponem) po povrchu nutné kroužit nebo ji tahat zprava do leva, či opačně – je naprosto marginální. Jestli je něco důležitého, tak možná užitečné je akceptovat doporučení, že poslední tahy utěrkou či tamponem by měly směřovat ve směru gravitace, nebo proudění vzduchu okolo modelu. Jinými slovy od střechy vagonu na bočních stěnách směrem dolů, nebo ve směru letu letadla apod.

  Je nutné si ale uvědomit, že aplikací přípravku dojde ke ztmavnutí původního barevného nátěru.

  Konečné zakonzervování docíleného efektu na povrchu modelu je možné pomocí finální vrstvy laku. Je věcí modeláře, jaký lak použije: lesklý, matný, polomatný. Trvanlivost prostředku se tak stane dlouhodobá, ne-li věčná. 🙂

__________________________________________
4) Jíl je nezpevněná usazená hornina. Tvoří ji jílové minerály a pelitové frakce s velikostí jednotlivých zrn pod 2 μm (resp. 4 μm). Hornina může mít různou barvu závisející na obsahu příměsí. Jíly s 25–75 % vápenaté příměsi jsou označovány jako slíny, jíly s významnou příměsí kalcitu a písku se označují jako šlíty. Blíže viz Wikipedie.cz – ZDE. V suché podobě je jíl sypkou horninou, své vlastnosti zásadně mění v přítomnosti vody. Při styku s vodou mají tendenci nabývat, naopak při vysoušení se smršťují. Jíl má široké využití, dominantní ve stavebnictví, např. při těsnění vodních nádrží (když jíl nasákne vodu, další již nepropustí). Mimo jiné se přimíchává do grafitu při výrobě tužek, přičemž poměr jílu a grafitu určuje tvrdost tužky. Určité druhy jílu se používají v medicíně jako léčivé prostředky pro pleť.
5) Flory Models – https://www.florymodels.org/
6) Bohužel, díky odchodu Velké Británie z EU se na všechno zboží odtud vztahují celní pravidla umocněná poplatky za DPH a všelicos další. Tím se stopadesátikorunová cena přípravku několika násobně zvýší, a to nemluvím o „manévrech“, které s dodáním maličké bandasky vyvádí slavná Česká pošta, kterou při dodávce objednávky z VB nelze obejít. Pokusy o získání téhož prostředku z Polska se kvůli šmelině tamních e-šopáků ukázala jako naprosto nereálná.
7) https://www.florymodels.org/

Autor přivítá další zkušenosti s popisovanými přípravky. 

Foto YouTube ZDE a ZDE, ostatní hlav

.

 

Rubrika: DÍLNA, Materiál, ZNÁŠ TO?, Zpracování, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: