Barevná škála Najbrt použitá pro vozy ČD v podání barev Vallejo, anebo Jak na to?
Vydáno: 25.3.2024Míchání barev pro modely je velký „majstrštych“. To už jsme na stránkách Honzíkových vláčků naznačili mockrát. Tentokrát se pokusíme doporučit jak využít populární barvy od španělského výrobce Vallejo na železniční modely, které mají mít svůj „kabát“ v korporátním stylu ČD známém pod označením „barvy Najbrt“. Ty mají jasně definované odstíny v normativu RAL. Ovšem převod vybraných barevných odstínů ze systému RAL do systému Vallejo není snadný.
Nejdříve připomeňme, že zkracované označení „Najbrt“, „barvy Najbrt“ apod. se týká de facto několika barevných odstínů explicitně vyjádřených v normativu RAL, anebo se tím také označuje modře laděný korporátní styl1) Českých drah, kterými byly a jsou od listopadu 2008 postupně přestříkána provozovaná vozidla většiny typových řad a stříkaná nová vozidla přicházející do provozu. Styl se týká jak exteriéru (barevná nátěrová schémata), tak interiéru (barva potahů sedadel, celkové provedení). Autorem tohoto stylu je Studio Najbrt Aleše Najbrta.2) Prakticky všechny železničních společnosti brázdící koleje u nás i v zahraničí mají svůj vlastní korporátní styl.
Aby to nebylo jednoduché (jako všechno u nás), nátěr Najbrt na vozidlech ČD se neměl týkat motorových jednotek 814 Regionova kvůli protestům náchodského studia Konting, které vytvořilo v jiné souvislosti pro tyto jednotky původní barevné řešení nátěru. Jak je z cit. zdroje dostupné, nátěr Najbrt se dále neměl týkat motorových vozů 854, k nim přípojných vozů řad Bdtn 756 a Bdtn 757, a řídicích vozů ABfbrdtn 795 a Bfbrdtn 794. Tyto vozy měly zůstat v klasickém červeném nátěru. Koho zajímají detaily, nechť si nalistuje příslušnou stránku třeba wikipedie, protože z pohledu normálních smrtelníků v tom je jednoduše bordel.
______________________________________
1) Korporát je klíčovým pojmem v obchodním světě, ale ve své podstatně jde o pojem právní. Je to další z bezpočtu cizáckých slov, které se vloudilo do češtiny, přestože by šlo jednoduše říkat „soubor pravidel“. Od toho vznikl pojem korporátní styl, jinými slovy firemní styl (z angl. corporate identity), tedy souhrnné označení pro nejširší pravidla vystupování firmy na veřejnosti (ať už z pohledu jeho nemovitostí, používaných či vyráběných předmětů vč. vozidel, stejně tak pokud se týká chování, komunikace a vystupování pracovníků uvnitř firmy i vně, vč. jejich oblékání atd. Důležité je, že firemní styl nefunguje na základě dobrovolnosti, ale je definován různými způsoby formálně a je od zaměstnanců vymáhán, event. porušení je vytýkáno. Přeneseno do praxe drážních a silničních vozidel, tam kde je firemní kultura (chcete-li korporátní styl) vyžadováná, naopak není akceptovatelná „lidová tvořivost“, která se dříve vyznačovala všelijakými grafickými okrasami, které si vytvářeli na „svých“ náklaďácích a lokomotivách profesionální šoféři nebo mašinfírové, anebo celá železniční depa.
2) Zdroj: ZDE
.
K míchání barev a jejich vnímání (poznámka)
Míchání barev pro nástřik či natírání železničních modelů jsme se na stránkách HV věnovali mockrát. V zamýšleném seriálu, který zatím není dokončen, vyjadřujeme v 1. dílu (ZDE) jednu podstatnou záležitost, totiž, že vnímání barev každým z nás je velmi subjektivní. Je vědecky prokázáno, že to, co někdo vidí nějak, jiný vidí jinak. 🙂 Ke všem podstatným a nepodstatným „vadám“ zraku ovlivňujícím vnímání je nutné přičíst ještě např. kvalitu monitoru (ve kterém např. vybíráme nákup barev v nějakém e-shopu atd.), samozřejmě také světelné podmínky, ve kterých ten který předmět (model, předlohu, barvu v nádobce atd.) vnímáme in natura, nebo na fotografii. Přitom vždy zásadní roli hraje barevná teplota světla. A to jsme tu složitost s vnímání barev pěkně zkrátili…
Poznámka J. H.: Takže, jestli se někdo bude chtít pohoršovat nad tím, co je v tomto článku dále uvedeno, má smůlu. Jakoukoliv kritiku jednoduše odmítáme. Naopak věcné připomínky vítáme. Jako autor a současně vydavatel si dopředu vyhrazuji právo negovat všechny nepodstatné polemiky k tomu, co připravil na mé přání kamarád Zdeněk Krušinský. Snad s jedinou výjimkou neznám v republice nikoho, kdo by míchání barev rozuměl víc než on. Profesionálně se tím celý život zabýval. A nedivím se mu – právě proto, že je jedničkou v oboru -, že se mu moc nechtělo „jít s kůží na trh“. Tak to mají všichni, kteří něco umí dokonale.
Problém je v tom, že (jak praxe ukazuje) vedle modelářských barev Vallejo (dnes významně preferovaných nepochybně na základě masivní reklamní kampaně) existují pochopitelně i jiné modelářské barvy (barvy jiných výrobců), dokonce by se chtělo říci tradiční modelářské barvy, které daleko „přívětivěji“ ctí u nás tolik zažitý systém RAL.3) Samozřejmě, že se to týká především všech barev německých, anglických i našich výrobců, ale kupodivu třeba i výrobců japonských.
Poznámka J. H.: Je to ale složitější, protože ony rádoby „přívětivější“ barvy jsou složením syntetické, též nitrocelulózové aj. barvy4), takže při aplikaci silně zapáchají; tzn. že je nelze bez kritiky spolubydlících používat v bytě. To u akrylových „vodou“ ředitelných barev Vallejo neplatí. Takže, to co cituji v dalším odstavci z mailu Zdeňka je sice pravda, ale z řady důvodů je pro mne Vallejo jasná volba. Nicméně argumenty Zdeňka beru.
Poznámka Z. K.: „Vybral jsis hodně špatného výrobce barev, který se prezentuje neuvěřitelnými odstíny barev.5) Jak už jsem dřív uvedl, to snad ani nejsou modelářské barvy vhodné pro nás, kteří jsme zvyklí na odstíny barev ze systému RAL, nebo téměř shodné ČSN. Abych u výběru barev strávil celý den a večer nebyl s výsledkem ani trochu spojen, to se mi už dlouho nestalo. Doporučuju Ti od barev Vallejo co nejdřív odejít a najít si něco, s čím není takový problém. Každopádně, domíchat odstín z barev Vallejo do podoby předepsaných RAL asi půjde, ale hodně se u toho zapotíš a nemůžu ti zaručit úspěch. Pokud si ty barvy neověříš na modelu a výsledek se ti nebude líbit, raději o tom nikde nepiš!“
__________________________________
3) Vzorník barev RAL je celosvětově uznávaný standard pro stupnici barevných odstínů, který se používá především v průmyslové výrobě interiérových či exteriérových nátěrových hmot a stavebnictví obecně. Jeho smyslem je především možnost získání vždy přesně stejného odstínu barvy. Označení RAL je zkratkou pro ReichsAusschuss für Lieferbedingungen (Říšský výbor pro dodací podmínky). Jeho kořeny spadají do 20. let min. st. v Německu. Blíže ZDE.
4) Blíže např. ZDE
5) Zdeněk samozřejmě píše o barvách Vallejo. Abychom nevyvolali mezinárodní aféru, problém možná bude v tom, že Španělé asi mají v srdci a v očích jiné vnímání barevných odstínů. Jak jsem kdesi četl, je to dáno nejspíš sluncem, kterého mají na rozdávání. Zatímco ve střední Evropě nejspíš svět kolem vidíme v jiných odstínech. Však také barevnou normu zv. RAL vytvořili v Německu. RAL se sice považuje za celosvětově uznávaný standard pro stupnici barevných odstínů, otázkou ale je, kde ho do důsledků využívají. Pozn. J. H.
.
Doporučení k výběru barev Vallejo při řešení nátěru modelu ve stylu Najbrt
Jak se lze snadno dozvědět z veřejných zdrojů, tzv. barvy Najbrt pro firemní styl Český drah tvoří jen pětice barev: žlutá, tmavě modrá, světle modrá, tmavě šedá a světle šedá.
Nutno předeslat, že styl Najbrt má historicky dvě verze.6) První verze z r. 2008 měla u vozů světle šedý spodek, pod okny tmavě modrý pruh, přes okna světle modrý pás a šedivou střechou. Lokomotivy měly být celé světle šedé s modrými lichoběžníky na bocích. Změna a druhá verze nátěru přišla na konci roku 2011. Vozy od té doby mají nově modrou střechu místo šedivé a navíc světle šedý pruh nad okny. Lokomotivy nemají na bocích lichoběžníky, ale mají po obvodu světle modrý pás na světle šedém podkladu a rám a střechu mají natřenou tmavě modrou barvou. Postupně došlo k dalším dílčím změnám stylu.
____________________________________________
6) Wikipedia.cz – ZDE
1. verze Najbrt | 2. verze Najbrt | Plocha barvy na voze | Odstín |
RAL 7022*) | RAL 5003 | střecha | tm. šedá/tm. modrá |
RAL 5015 | RAL 5015 | široký pruh přes okna | sv. modrá |
RAL 1003 | RAL 1003 | okna 1. třída | žlutá |
RAL 5015 | RAL 7035 | okna 2. třída | sv. modrá/sv. šedá |
RAL 5003 | RAL 5003 | proužek, dveře | tm. modrá |
RAL 7035 | RAL 7035 | dolní oblast | sv. šedá |
Zdroj: Wikipedie.cz – ZDE
Poznámka Z. K.: U barvy RAL 7022 (tm. šedá) má být správně uveden v kolonce „plocha barvy na voze“ i rám i pojezd. Obě verze Najbrta používaly tm. šedou na pojezd i rám, na což ve Wikipedii nějak zapomněli.
.
Převod barev RAL na ČSN
RAL 1003 | ČSN 6336 | žlutá |
RAL 5003 | ČSN 4630 | tm. modrá |
RAL 5015 | ČSN 1014 | sv. modrá |
RAL 7022 | ČSN 1810 | tm. šedá |
RAL 7035 | ČSN 1014 | sv. šedá |
Převod barev RAL do odstínů VALLEJO
(dle Zdeňka Krušinského)
Uvedená výše sepsaná doporučení je nutné brát s jistou rezervou.
Zaprvé, takto v článku nelze nejpoctivější radou a slovy zaručit, že použitá barva bude „čerstvá“, a hlavně dokonale promíchaná (rozhodně nestačí jen protřepání lahvičky, ale je nutné důkladné strojní promíchání po sejmutí kapátka).
Když se v návodu výše doporučuje doředění barvy Vallejo jiným odstínem, rozumí se to dělat postupně, vždy tzv. „po kapkách“, s kontrolním nástřikem na kvalitní bílou podložku a posouzením uschlé vrstvy na dobrém denním světle. Poznámka: Při jakémkoli stříkání modelu se vřele doporučuje detailně si dokumentovat použitý odstín barvy, resp. barev, počet jejich kapek do nádobky airbrushové pistole, počet kapek ředidla, tlak v pistole a vše důležité. Ušetří to čas v budoucnu.
Dále je otázkou, jaké ředidlo modelář použije. Zkušenost je taková, že barvy MODEL COLOR je vhodné ředit originálním ředidlem Vallejo (viz katalog) více, než barvy MODEL Air, pro které je ale doporučené jiné!! ředidlo. (Poznámka: Tam, kde na tom nezáleží, bohatě k ředění barev Vallejo postačí čistá voda.)
Počet vrstev stříkané barvy hraje také značnou roli s tím, že důležitý je rovněž použitý odstín základové barvy (Surfacer).