Sbírka cisternových vozů Arnold s brzdařskou budkou v měřítku N
Vydáno: 12.2.2024Dlouho jsme zvažoval, jestli má cenu publikovat vlastní sbírku cisternových vozů Arnold s brzdařskou budkou v měřítku N (dále jen „vagonů“), tedy modelů jedné konkrétní série vyráběné německou firmou Arnold1). Zvláště když sbírka není (a nebude) kompletní. Pak jsem ale usoudil, že by to cenu mohlo mít, pokud se současně podaří ukázat možný způsob dokumentace takové sbírky, samozřejmě pro vlastní potřebu. Sám jsem přitom prošel řadou problémů. Proto chci ukázat, „jak na to“ a jak se chybám vyhnout. Jinými slovy, jak si zachovat přehled o svém „bohatství“.
Když si člověk koupí první, druhý, pátý model, většinou si o nich udrží přehled díky vlastní paměti. To platí naprosto o ovšem, co lidé shromažďují či sbírají. Když se ale začne sbírka rozrůstat, a zvláště pak když začíná být zajímavá z hlediska obsahu, odlišností detailů jednotlivých kusů atd., ať mi nikdo netvrdí, že si s odstupem doby všechno pamatuje. Blbost. Kdysi o mně přítel napsal, že jsem „systematik“, ale zase až taková pravda to není. Podle mne opravdový „systematik“ musí mít současně i „sicflajš“, tedy trpělivost a schopnost vydržet u práce. Pravda, odjakživa jsem si do notýsků sepisoval tituly kupovaných knížek vč. identifikačních detailů z tiráže, datové nosiče CD, DVD či VHS atd. Ale na pravidelné doplňování těchto záznamů mne neužilo.
S nástupem počítačové éry se mi pro všelijaké „domácí“ evidence jevil úžasný MS Excel. S mnoha výhradami jsem přijal i tabulku v MS Word. Samozřejmě, že jsem neodolal a vyzkoušel další produkty Microsoftu, T602 aj. počítačových firem, jako např. MS Access (pro mne to byl ale naprosto nepřívětivý prostředek). Také jsem se nechal napálit a pořídil a vyzkoušel jsem všelijaké „zaručeně nejlepší“ (viz reklama) databázové evidence (postavené na základě zmíněných produktů), sice plných grafiky a kdoví čeho ještě, ale: Netušil jsem, že jejich životnost bude krátká. Dokud autory bavilo rejžovat a program up-gradovat, bylo to v pohodě. Obvykle s novou verzí OS (a že jich Microsoft za ty roky vytvořil) ta „dokonalá udělátka“ přestala fungovat, autor přestal komunikovat a vlastní práce, která zabrala mnoho úsilí při plnění databáze, přišla vniveč.
Odolal jen starý dobrý MS Excel (a Word). Přes všechny inovace produktů MS Office naštěstí starší verze programů stále fungují. A fungují i podobně jednoduché programovací funkce html v aplikacích pro web. Tak jsem se k nim po bloudění v kruhu pokorně vrátil. A to je první poučení, které mám pro každého, kdo si chce udržet přehled o nějaké své sbírce, evidenci atd. V jednoduchosti je síla. Pravda, výjimky potvrzují pravidlo. V mém případě třeba MyHeritage, ve kterém tvořím rodokmen. Ale to je jiná liga!
Zpátky ke sbírce cisternových vagonů. Nebudu zakrývat, že všechny dávné evidence modelů jsem po zralé úvaze opustil a začal znovu. Je to sice protimluv k tomu, co se zde snažím nastínit, ale všechno má svá pro a proti. Samozřejmě, ideální stav (a snad i méně práce) je když člověk s budování dokumentace sbírky začne co nejdříve (viz dále), ala na druhou stranu nikdy není pozdě.
K novému začátku evidování svých vagonů jsem dospěl na základě inspirace vzešlé z dokonalé německé databáze N-kových modelů (ZDE). Vytištěný přehled vybraných modelů (opakuji cisternových vagonů s brzdařskou budkou od v měřítku N od firmy Arnold) jsem začal kontrolovat s tím co mám a současně i doplňovat o další získané informace o vagonech zmíněného typu z jiných zdrojů, vč. firemních katalogů. Hodně práce zabralo především dohledávání fotek, aby bylo jasné, jak konkrétní vagon vypadá. Schéma tabulek jsem nejdříve načrtnul na papír, pak v Excelu, ale nakonec jsem vybral tabulkový modul z MS Word.
Nepřestával jsem se divit, kolik verzí tohoto modelu existuje. Zatím jich eviduji 63. Těchto vagonů jsem postupně získal (koupil) asi dvacet, především na eBay a na prodejních výstavách v Německu. K 24. 2. 2024 jich mám 28 (a ani jeden dvakrát). Jenže, vzápětí jsem usoudil, že ručně sestavované tabulky bude lepší vytvářet v počítači.
Nebudu popisovat detailní tvorbu tabulky, vlastně tabulek, zejm. pokud jde o volbu sloupců i řádků, ani proč jsem nakonec zvolil Word. Mým cílem bylo sledovat jen údaje jednoznačně směřující k identifikaci vagonů, jinými slovy k definování toho, co je jednoznačně odlišuje. Vše z mého pohledu nadbytečné jsem ignoroval.
Může vzniknout otázka proč tedy otravuji, když moje sbírka neobsahuje ani polovinu toho, co bylo vyrobeno? Jednak proto, že při objevení se nabídky na některém bazaru, mám okamžitý přehled, jestli tento model mám. Nebudu taky zastírat, že se mi může ozvat někdo s nabídkou modelu, který nemám.
Nakonec jsem došel k poznání, že účelné bude vytvořit tabulky dvě – první bude obsahovat kompletní sortiment daného modelu, druhá moji sbírku. Datově budou propojené. Z praktických důvodů jsem ponechal texty v první tabulce v němčině. Protože nejlepším nositelem detailních informací je dokumentární fotografie, všechny své vagony jsem nafotil stejnou (opakovanou) expozicí ve fotografickém stanu kvalitním Nikonem s objektivem 70 mm. Dřívější vlastní snímky jsem vyměnil. Snímky ostatních vagonů (které nemám) jsem posbíral z různých zdrojů na internetu. Jak je u mne zvykem, všechny snímky jsem upravil ve Photoshopu do stejné úrovně hustoty, kontrastu, barvy, velikosti atd.
Několik praktických poznámek pro orientaci v tabulkách
Jak už jsem uvedl, při programování tabulek jsem se nechal inspirovat několika veřejnými (výhradně německými) zdroji dostupnými na internetu. Tím chci současně říci, že jsem neoslovil samotného výrobce, resp. jeho archiv. Proč nebudu vysvětlovat. Autoři známé databáze publikované na webu www.spur-n-datenbank.de z mého pohledu vykonali pro modeláře neocenitelnou službu. Bez příslušného souboru by tento příspěvek nevznikl. Řadu podkladů jsem dohledával v dalších databázích, vč. e-shopů (zejm. www.eBay.de, www.bing.com aj.) a katalozích firmy Arnold. Jednalo se jak o detailní informace o modelech, tak o jejich snímky. Patří k nim i snímky neznámých autorů. Bohužel, jejich jména nebyla u zdrojů uvedena, takže se jim tímto omlouvám, že nemohu uvést jejich jména.
Převzaté údaje (např. roky výroby modelu, evidenční čísla vozů apod.) nelze ověřit. Je tak možné, že některé detaily nemusí být uvedeny absolutně správně. Některé údaje se mi nepodařilo dohledat. Několik drobných chybiček nelezených u originálních dat jsem opravil. Stále ale platí, že kdyby vážený čtenář našel nějakou chybu(y) nebo znal nějaký neuvedený detail, prosím o upozornění.
Modely v obou tabulkách jsou seřazeny podle katalogových čísel firmy (ozn. jako Hauptnummer – hlavní číslo). Firma ale během doby série čísel svých výrobků několikrát měnila. Jednu dobu používala 5-ti místná čísla začínající číslici „7“. Posléze čtyřmístná čísla od 0154 po 4638, přičemž některým modelů přiřazovala stejná čísla (jako číslo setu), a to tehdy, když byla nabízena několikadílná série vagonů (někdy vč. lokomotivy). Jindy ale v setu přidělila rozdílná čísla. Jinými slovy, z dnešního pohledu není firemní systém značení modelů jednoznačný a přívětivý. Konečně v poslední době firma (už coby součást konsorcia HORNBY) používají pro označení těchto cisteren opět čtyřmístné číslo začínající vždy číslicí „6“, ale před něj vkládá písmena „HN“. Detaily neznám. Internetové vyhledávače ale obvykle reagují na jednoduchý výraz, např. „Arnold 4521“, „Arnold HN6186“ atd., a také jej správně najdou.
V tabulce 1 je přehled vyráběných (a prodávaných) modelů cisternových vozů s brzdařskou budkou v měřítku N. Obsahuje všechny modely této série, které se mi podařilo s pomocí výše uvedených zdrojů dohledat a utřídit. Barevně jsou v ní označeny modely, které mám ve sbírce.
V tabulce 2 je přehled vagonů v mé sbírce. Názvy a doplňující popisné údaje jsou přeloženy do češtiny. Vše dokreslují fotografie modelů.
Možná by někoho zajímala poznámka z perexu, proč moje sbírka zřejmě nikdy nebude kompletní. Důvodů je několik. Některé modely jsou téměř nedostupné, zejm. ty, které byly firmou nabízeny v setech několika vagonů někdy i s lokomotivou. Takovým je třeba vagon s nápisem NOBEL (součást 3-dílného setu kat. č. 0211). Jsou i další. Nemám zájem kupovat celý set kvůli jedinému vagonu. Zadruhé, některé sety jsou podle mne pro modeláře hodně atraktivní, byly produkovány v menším počtu zpravidla při nějaké příležitosti, a tak se na bazarech objevují zřídka. Dále proto, že řada modelů byla zařazena do výroby znovu, aniž by na nich bylo něco zásadně změněno (mají stejný grafický polep i použité identifikační nápisy). Utrácet peníze za stejný model vyrobený „jen“ v jiném roce – to se mi jeví také jako zbytečné. No a konečně, dobře vypadající modely staršího data se na burzách objevují výjimečně. Člověk musí mít štěstí, když narazí na model dávno vyrobený, ale dokonale uložený a nepoužívaný. Konečně, v dnešní době mnozí prodejci občas nevědí, co si za model říct. Na přemrštěné ceny nejsem zvědavý.
Jak si vytvořit dokumentaci sbírky?
Následující řádky nechť nečtou ti, kteří už to mají za sebou, vědí „jak na to“, anebo takovou dokumentaci považují za blbost. Asi nemusím zdůrazňovat, že pomocníkem bude počítač.
Všechno začíná na začátku. To je sice knížecí rada, ale pravdivá. Už jsem naznačil, že nestačí se spoléhat na vlastní paměť. Takže, s nákupem prvního modelu (a teď ještě vůbec nemusí být jasné, že to bude první kus budoucí sbírky2)) si poznamenejte (jedno jakou formou) několik základních údajů o něm.3)
Už v tomto okamžiku bude důležité, jestli si necháte model uložený v originální krabičce4), anebo jej přendáte do vitrínky a krabičku odložíte do „sběrné“ krabice :-), kterou schováte (třeba do sklepa). Je dobré si pamatovat (nebo zase poznamenat) kam si tu krabici s krabičkami schováváte. Opět vlastní zkušenost. Prosím ale – v tomto případě si krabičku od modelu uložte až poté, co si do ní vložíte lísteček s identifikačními údaji o modelu, nejlépe i zmenšeninou fotografie modelu. Vím o čem mluvím. Dohledat v budoucnosti model a jeho krabičku je rozhodně náročnější, než vytvořit dokumentaci sbírky. To mi věřte!
Samozřejmě, výše uvedené je ideální stav. Nevím jestli někdo někdy takto postupoval. Já tedy ne a byla to chyba. Ale pokud někdo nevěří, že „všechno začíná na začátku“ a do uspořádávání sbírky se pustí až po letech (nechci rovnou říct na konci před jejím prodáním), zažije velmi krušné chvíle a bude ho to stát neúměrně hodně času, rozhodně více než při postupu viz výše. A tohle už není knížecí rada, to je fakt, který mi každý, kdo to zažil, jistě potvrdí.
Základní údaje o modelu: Nemusí jich být mnoho. Musí ale být jednoznačné a pochopitelné i po letech. Z mé zkušenosti jsou důležité např.: výrobce, název modelu, katalogové číslo modelu, evidenční číslo modelu (výrobce obvykle kopíruje originál), rok výroby modelu. Ale třeba i rok nákupu a od koho koupeno. Dále mohou být užitečné některé rozměry (třeba délka přes nárazníky), barevné provedení a nápisy. Samozřejmě měřítko (pokud sbíráte modely vícero měřítek). Nezbytná je poznámka, kam se vejde všechno zajímavé, co o modelu víte. Ukazuje se, že velmi vhodné je evidovat si i cenu nákupu, což může mít význam po letech při prodeji modelu. Dohledávat cenu podle starých faktur (pokud si je schováváte) je strašná práce!
Vřele doporučuji model vyfotit. Tady ale vzniká řada skutečných problémů. Vhodné je fotit model vždy stejně, tedy za stejných podmínek, tj. na stejném místě, ze stejné vzdálenosti, pokud možno stejným fotopřístrojem (a objektivem), při stejném osvětlení, stejnou expozicí atd. Můj učitel fotografování mi říkal, že nejhorší se fotí černoch v tunelu. A přitom takových fotek modelů je vidět na internetových bazarech nejmíň polovina. Jak to ti lidé dělají? 🙂
Jistě, když se k fotografování dostanete jednou za pětiletku, lze kritéria opakovatelnosti snadno dodržet. Ale když se má fotit vždy hned po jednotlivých nákupech modelů? Kdo má tolik místa, aby si mohl zřídit fotografický ateliér, nebo alespoň fotografický koutek? Aniž bych tuto patálii dále rozváděl, doufám, že jsem byl správně pochopen.
A ještě něco. V době digitalizace už asi nikdo nebude fotit na film (resp. diapozitiv), ale může mít řadu snímků modelů z dřívější doby vyfocených právě tímto způsobem; nezbývá než filmy digitalizovat. Nebudu s nikým polemizovat o účelnosti tohoto postupu, zvl. když se jedná o černobílý film. To ale stále není všechno.
Na počítačovou databázi fotografií modelů se vztahuje všechno, co platí o jakékoliv počítačové databází obecně (viz dále).
Je v zásadě jedno, jestli si uvedené (a případně i další) údaje o modelu zapíšete do notýsku, na evidenční karty, anebo rovnou do počítače. O výhodě Excelu (příp. Wordu) jsem se zmínil a opakuji se, když napíšu, že v jednoduchosti je síla. Když už se rozhodnete pro počítačovou evidenci, vězte, že ani počítač vám nevydrží věčně. Takže ve smyslu Leninovy poučky platí: zálohovat, zálohovat, zálohovat. 🙂
Daleko nejdůležitější ale je být důsledný, pečlivý a systematický (a mít ten pověstný „sicflajš“). I to už bylo napsáno. Tzn. naučit se nezbytné evidenční úkony udělat HNED při každé koupi nového modelu (ne si říct „udělám to po víkendu“, „udělám to až toho bude více“ atd.). A ještě: Když vás z nějakého důvodu napadne, že by bylo vhodné evidovat si ještě nějaký další údaj, který se vám zdá důležitý, tak hodnotu má jen tehdy, jestliže bude doplněn zpětně u všech již evidovaných položek.
Nevím jak kdo věří digitalizaci – myslím v obecné rovině. Zatím u nás vždycky každý digitalizovaný „velko-systém“ trpěl fůrou nedostatků, pokud rovnou neskončil ostudou (příklady z poslední doby jsou toho zářným příkladem). Ale o to nejde. Chci tím říct, že by bylo hloupé si myslet, že (pokud jde o chyby či funkčnost) můj systém bude dokonalý na první dobrou.
Také se mi vyplatilo (ale to je možná jen tím, že jsem ze staré školy), že co vidím na obrazovce – a je to důležité a uznám to za vhodné -, to si vytisknu. Aspoň mně se s papírovou formou dat lépe pracuje (při aktualizacích, doplňování aj.). Až už je papír poznámkami hodně počmáraný, přepíšu/doplním vše do elektronické databáze a vytisknu si novou papírovou verzi. Proč? Blábolu z přelomu století známému pod označením „Y2K“ jsem nevěřil v ničem, ale „blackout“ určitě přijde. A štěstí bude na straně připravených.
Každou novou verzi souboru je potřeba uložit pod novým názvem (nejlépe je číslovat verze a staré raději nemazat) a současně uvádět aktuální datum (jak do názvu souboru, tak na konec textu). Ne vždy se v počítači při překopírovávání souborů uchová (např. v TotalCommanderu) právě datum pořízení.
A nakonec:
Nelitujte času věnovaného vytvoření databázové dokumentaci svých sbírkových pokladů, ať už jim říkáme jakkoliv. Nikdy nevíte, k čemu všemu (i výše nepopsanému) se vám taková dokumentace může hodit (a teď zrovna nemyslím na rozvod). To co se vám dneska zdá „za babku“ (vyjádřeno cenou), může za deset, dvacet a více let mít hodnotu jinou. Může…
Jen ve zcela výjimečných případech archivaci vaší práce tiše dělá někdo jiný – mám na mysli třeba Národní archiv některých webových stránek, což už před lety začala vytvářet Národní knihovna ČR.
________________________________________________________________
1) https://cs.wikipedia.org/wiki/Arnold_(firma)
2) Sbírkou ale nemusí být jeden typ vagonu či lokomotivy, ale třeba i všechny vlastněné vagony (osobní, nákladní), všechny lokomotivy (parní, elektrické, dieselové) atd.
3) Další knížecí rada. Na internetu koluje několik zaručeně nejlepších databank pro evidování modelů. Hojná diskuse se na toto téma svého času vedla na modely-bis. Dokonce nedávno zesnulý Martin Pinta mi jednou vnucoval „naprosto dokonalou databázi“, kterou myslím sám programoval. Problém je v tom, že to co vyhovuje jednomu ani zdaleka nemusí vyhovovat jinému. Věřte mi ale, že ve formální stránce evidence problém není. Daleko důležitější je pečlivost, důslednost a systematičnost, vlastnosti, které je třeba mít nebo si je osvojit při opravdovém modelaření.
4) Jen pro pořádek připomínám, že jakákoliv sbírka má hodnotu jedině tehdy, jestliže k základnímu artefaktu je uchováván i obal (krabička, prodejní krabice atd.). Ano, zabírá to místo, ale pro budoucí zhodnocení sbírky je to hodně důležité.
ZDROJE:
https://www.oocities.org/de/kesselwagen_spur_n/arnold/Arnk01.htm
https://www.spur-n-datenbank.de
https://eBay.de
https://www.bing.com/images/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Arnold_(firma)
https://uk.hornby.com/products/hornby-international-2022-catalogue-hp2022
a jiné
Přílohy
Tabulka 1 – Přehled cisternových vagonů s brzdařskou budkou od firmy Arnold (N)
A=pořadové číslo
B=pořadové číslo sbírky J.H.
C=katalogové číslo ARNOLD
D=série
E=vyráběno v letech
F=název modelu
G=identifikační číslo vozu
H=ilustrační obrázek
Poznámka: Uváděné údaje bez záruky; červeně aktuální stav sbírky
.
Příloha 2 – Sbírka cisternových vagonů s brzdařskou budkou od firmy Arnold (N)
stav k 12. březnu 2024
Kat. číslo: 01 | 70002 | Cisternový vůz DRG řady „Sandoz“ | Arnold | 1992-1992 |
Kat. číslo: 02 | 70006 | Cisternový vůz „Weissflog“ K.S.Sts.E.B. | Arnold | 1992-1992 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: černá |
Nápis: „Weissflog“ |
Epocha: I. |
Číslo vozu: 502 598 |
Poznámka: 2dílná sada, speciální model pro Club 2000 |
Kat. číslo: 03 | 70006 | Cisternový vůz „Bekrat“ K.S.Sts.E.B. | Arnold | 1992-1992 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „“Bekrat““ |
Epocha: I. |
Číslo vozu: 505 083 |
Poznámka: 2dílná sada, speciální model pro Club 2000 |
Kat. číslo: 04 | 70010 | Cisternový vůz řady DRG „Persil“ | Arnold | 1994-1994 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: bílá |
Nápis: „Persil“ |
Epocha: II. |
Číslo vozu: 542 136 Elberfeld |
Poznámka: 2dílná sada; též N3557 |
Poznámka: Model byl postaven z náhradních dílů získaných na eBay od různých prodejců. Chybí mu zábradlí okolo hlavního uzávěru.
Kat. číslo: 05 | 0154 | Cisternový vůz řady DRG „VTG“ | Arnold | 1986-1986 |
Kat. číslo: 06 | 0157 | Cisternový vůz řady DB schwarz Kesselwagen „VT“ | Arnold | 1987-1987 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: černá |
Nápis: „VT“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 900 174 Hannover |
Poznámka: též označeno jako n3559 |
Kat. číslo: 07 | 0203 | Cisternový vůz řady DR „Buna“ | Arnold | 1990-1990 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: modrá |
Nápis: „Buna“ |
Epocha: III. |
Číslo vozu: 552 319 Halle |
Poznámka: |
Kat. číslo: 08 | 0211 | Cisternový vůz řady K.P.E.V. „Nobel“ | Arnold | 1991-1991 |
Kat. číslo: 09 | 0212 | Cisternový vůz řady DRG „Castrol“ | Arnold | 1990-1990 |
Kat. číslo: 10 | 0212 | Řada cisternových vozů DRG „Mex-Phalt“ | Arnold | 1990-1990 |
Kat. číslo: 11 | 0220 | Cisternový vůz řady DRG „Dujardin“ | Arnold | 1992-1992 |
Kat. číslo: 12 | 0243 | Cisternový vůz DRG řady „Vollrath“ | Arnold | 1992-1992 |
Kat. číslo: 13 | 0401 | Cisternový vůz DB weiss „Aral“ | Arnold | 1996-1996 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: bílá |
Nápis: „Aral“ |
Epocha: II. |
Číslo vozu: 505 208 |
Poznámka: 2-dílná souprava; číslem 0291 označeny stejné vagonu v ep. I. |
Kat. číslo: 14 | 0401 | Cisternový vůz DB Weiss „Esso“ | Arnold | 1996-1996 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: bílá |
Nápis: „Esso“ |
Epocha: II. |
Číslo vozu: 542 625 |
Poznámka: 2-dílná souprava; číslem 0291 označeny stejné vagonu v ep. I. |
Kat. číslo: 15 | 4504 | Řada cisternových vozů SNCF „Simotra“ | Arnold | 1993-1993 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „Simotra“ |
Epocha: III. |
Číslo vozu: 528 416 |
Poznámka: Společnost SNCF (Francie) |
Kat. číslo: 16 | 4508 | Cisternový vůz řady FS „Ermerfer“ | Arnold | 1994-2002 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „Ermerfer“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 83 070 0 712-8 |
Poznámka: Společnost FS (Řecko) |
Kat. číslo: 17 | 4520 | Cisternový vůz řady DR „Ebano“ | Arnold | 1992-1993 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: červená |
Nápis: „Ebano“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 526 950 Altona |
Poznámka: |
Kat. číslo: 18 | 4521 | Cisternový vůz řady DR „D.E.A.“ | Arnold | 1989-1993 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: černá |
Nápis: „Deutsche Erdöl Aktiengesellschaft Berlin“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 503 318 Essen |
Poznámka: |
Kat. číslo: 19 | 4524 | Série K.W.Sts.B. Cisternový vůz „OLEX“ | Arnold | 1992-1995 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: modrá (nápis žlutý), budka zelená |
Nápis: „OLEX“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 502 151 Württberg |
Poznámka: |
Kat. číslo: 20 | 4525 | Cisternové vozy DRG řady „Rhein. ocelárny“ | Arnold | 1982-1990 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „Rhein. Stahlwerke“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 501 429 Essen |
Poznámka: |
Kat. číslo: 21 | 4526 | Řada DRG Cisternový vůz „VT“ | Arnold | 1982-1990 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: tmavě šedá |
Nápis: „VT“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 900399 Hannover |
Poznámka: |
Kat. číslo: 22 | 4527 | Cisternový vůz DRG řady „D.A.P.G.“ | Arnold | 1983-1993 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „D.A.P.G.“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 524 308 Altona |
Poznámka: |
Kat. číslo: 23 | 4528 | Cisternový vůz řady DRG „Shell“ | Arnold | 1983-1992 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „Shell“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 542 175 Elberfeld |
Poznámka: Série dvou stejných vozů se stejným označením |
Kat. číslo: 24 | 4529 | Cisternový vůz DRG řady „BP Olex“ | Arnold | 1984-1992 |
Kat. číslo: 25 | 4536 | Řada cisternových vozů DRG „Credi ul Minier“ | Arnold | 1994-1997 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „Credi ul Minier“ |
Epocha: II. |
Číslo vozu: 519 625 Mnichov |
Poznámka: |
Kat. číslo: 26 | 4545 | Řada cisternových vozů NSB silber Kesselwagen „BP“ | Arnold | 1996-2001 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „Norsk Braendselolje A/S“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 500 125 |
Poznámka: |
Kat. číslo: 27 | 4546 | Cisternový vůz „Agarea Olsson“ | Arnold | 1996-2002 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „Agarea Olsson“ |
Epocha: III. |
Číslo vozu: 70276 |
Poznámka: Série pro společnost SJ (Švédsko) |
Kat. číslo: 28 | 4547 | Cisternový vůz „Nynas“ | Arnold | 1994-1994 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: bílá |
Nápis: „AB Nynas Petroleum“ |
Epocha: III. |
Číslo vozu: 70467 |
Poznámka: Série pro společnost SJ (Švédsko) |
Kat. číslo: 29 | 4638 | Cisternový vůz řady FS „Acoue“ | Arnold | 1997-2002 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „Transporto Acoue, Padova“ |
Epocha: IV. |
Číslo vozu: 40 83 711 2 320-4 |
Poznámka: Společnost FS (Itálie) |
Kat. číslo: 30 | HN6031 | Cisternový vůz SBB „BUTAN SCHWEIZ“ | Arnold |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: stříbrná |
Nápis: „BUTAN SCHWEIZ“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 530 613 |
Poznámka: Společnost SBB (Švýcarsko) |
Kat. číslo: 31 | HN6143 | Řada cisternových vozů DB | Arnold | 2011 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „Nur für VK“ |
Epocha: |
Číslo vozu: 3506 |
Poznámka: |
Kat. číslo: 32 | HN6170 | Cisternový vůz řady ÖBB „ÖMV“ | Arnold | 2011 |
Kategorie: cisternový vůz, 2-nápravový, typ Reichsbahn |
Délka: 56 mm |
Barva: šedá |
Nápis: „ÖMV“ |
Epocha: III. |
Číslo vozu: 530 426 |
Poznámka: Společnost ÖBB (Rakousko) |
.
Poslední model cisternového vozu s nápisem „DAPOLIN“ uvádím pro srovnání výrobků firmy Arnold a Fleischmann. Z vnějšku a uspořádáním detailů jsou téměř k nerozeznání, rozdíly lze najít na podvozcích.
Cisternový vůz z brzdnou budkou | Fleischmann |
Poznámka: Uváděné údaje bez záruky
Aktualizace:
24. 2. 2024 – doplněno o nový přírůstek do sbírky: 0211 „Nobel“
7. 3. 2024 – doplněno o nový přírůstek do sbírky: 4545 „Norsk Braendselolje A/S“
12. 3. 2024 – doplněno o nové přírůstky do sbírky: 0157 „VT“, 0401 „Aral“ a 0401 „Esso“
Foto hlav, neznámí autoři – viz zdroje
Rubrika: FOTOGALERIE, MODELY, Modely vozidel, Vagony, ZPRÁVY
6.4.2024 at 13:17
No to koukám, a gratuluji k trpělivosti.
Míra