O tunelech, omrzlinách z burzy a svítících panďuláčcích

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAPro nový rok jsem si nedával žádná předsevzetí. Ani jsem nijak zvlášť nebilancoval rok uplynulý. Proč taky? Díky výměně čoček v očích podstatně lépe vidím, na druhou stranu mne zase víc bolí kyčle a záda. To přináší věk. Plány s dostavbou kolejiště jsem nesplnil, za což se před vnoučky stydím. Upřímně (a jak už jsem také zaslechl netakticky) jsem oznámil jisté zmírnění svých aktivit ve smyslu převedení části N-šopíku na jiného prodejce. Přineslo to protichůdné reakce. 

  Na poslední anketu, kterou jsem na webu Honzíkovy vláčky nechal otevřenou přes půl roku, reagovalo 144 čtenářů (jen jeden praktik několikrát vylepšoval svoji odpověď :-)). Ptal jsem se, jestli by obsluhu vysokorychlostních souprav měli tvořit strojvedoucí a pomocník, jako se s tím počítá na stanovišti strojvedoucího u polských Pendolin. Více jak dvě třetiny respondentů si myslí, že ano. Já taky.

  Samozřejmě, moje ankety vymýšlím pro pobavení, nikoliv proto, aby se jimi řídili naši zákonodárci či představitelé resortů. Takové ambice rozhodně nemám. Ostatně, i ty oficiální ankety konané mezi prostým českým lidem mi připadají jako hodně povedené šprýmy a obvykle mi jejich výsledky připadají jako by byly koncipované již při zadání objednavatelem. Lidi už podle všeho dávno pochopili, že přes stále dokola proklamované principy demokracie je skutečná pravda, resp. smýšlení drtivé většiny obyvatel, jinými slovy většiny myslících obyvatel, na hony vzdálená tomu, co nám vštěpují skrze média politici, potažmo ti, kteří ve skutečnosti tahají za nitky. Člověk se sice může divit tomu, že vydání Hitlerových projevů není mimo zákon, zatímco veřejný požadavek na odsun Islamistů tam kam patří je nepřípustný! Ale to je tak asi všechno, co si člověk obyčejný může dovolit. Však on už mu to někdo na stránkách tisku nebo v tv zprávách řádně okomentuje a zdůvodní. A když ne, tak to dovysvětlí ten pan Moravec, který rozumí všemu.

  Přesto jsem s Novým rokem nasadil další novou a jistě zase nepolitickou anketu. Některé „předepsané“ odpovědi jsou záměrně kapciózní a možná i dosti ironické, ovšem jenom proto, že se neztotožňuji s tím, jak pražští a ostatně i „celostátní“ politici dlouhodobě a liknavě řeší strategické dopravní projekty Prahy a jejího okolí, zatímco na druhou stranu bezostyšně schvalují vyhazování miliard za projekty zbytné. Třeba ten nový most přes Vltavu za více jak miliardu, který vede de facto odnikud nikam? To jsem fakt nepochopil. Na levém břehu řeky navazuje na starou vydlážděnou ulici zúženou hned dvěma, resp. třemi železničními podjezdy, navíc uprostřed s klikatící se tramvajovou kolejí. Na pravém břehu (ještě hůře) ústí do vrátnice budovy jisté instituce postavené napříč, místo aby zde navazovala na most nová čtyřproudovka směrem na kopec a napojila se tam na magistrálu spojující Bohnice, Ďáblice, Prosek a Letňany… Ne, cesta do Bohnic vede jen mezi domky v Troji a po alpské silničce, kde se napojí na čtyřproudovou komunikaci. Anebo se musí z mostu odbočit doprava a po pár stovkách metrů se napojit už tak na dost přetíženou páteřní severo-jižní komunikaci. Kdo by se divil, že tamní obyvatelé se bouří? Vskutku senzační projekty! O mostu z Bohnic do Dejvic už se raději léta nemluví vůbec, o severním obchvatu Prahy jen v horizontu desítek let.

  Stejně utopisticky se mi jeví projektový záměr, který je k vidění na YouTube a jenž se týká právě onoho spojení Prahy, Ruzyňského letiště a Kladna – ZDE (publikováno 28. 11. 2014). Ať se na mne nikdo nezlobí, ale nic konkrétního se tam člověk nedozví. A když si k tomu připočteme, jaké „hádačky“ a boje lobbyistů o co nejlepší vypumpování peněž ze státní kasy nás teprve čekají? To zase bude popsaného papíru a prokecaných minut v televizi a rozhlase!

*    *    *

  Zima jak u Stalingradu panovala v sále menzy na prvním letošním výměnném setkání modelářů v Opletalce. Dokořán otevřenými dveřmi na ulici i dole pod schody proudil nepříjemný průvan, než jsem se naštval a šel si stěžovat pořadatelům. Prý „bráno“ nefungovalo „sámo“. A tupce dveře zavírat nenaučíš. To neplatí jen o menze. V době chřipek a nachlazení skutečná léčba šokem. Až když se sál okolo deváté zaplnil návštěvníky a ti ho začali vytápět svým dechem a potem, dalo se tam vydržet. O baťůžkářích už psát nebudu. Byl jsem hodně ztuhlý chladem a tak jsem nestihl vyfotit dámu s ruksakem, která mi při jakémsi nepopsatelném obratu před mým stolkem přeskládala vystavené zboží.

  Na to, že vánoční šílenství skončilo teprve nedávno, přišlo se prohrabat nabídkou „burziánů“ opravdu hodně přátel modelové železnice. Okolo deváté to bylo maso! Přišlo hodně kamarádů na pokec, a to mne potěšilo. Čekal jsem, jak skončilo jednání s bavorskou firmou Doehler&Hass, od které jsme prodávali prostřednictvím českého zastoupení firmy maličké lokomotivní a funkční dekodéry. Shodou okolností se mne na to ptali hned dva zákazníci. Vlasta Mucha mi na „burze“ potvrdil, že jednání byla úspěšná a v dohledné době prodej dekodérů obnoví.

  Dobře informovaným obchodníkům, kteří se u mne zastavili, jsem položil otázku, jak to tak asi myslí firma TRIX s výrobou Brejlovce v N-ku, jak se objevilo před pár týdny nejdříve v novém katalogu firmy ve španělské mutaci a od minulého týdne i na oficiálním webu firmy TRIX – ZDE (kat. č. 16731, 16732, 16733, 16734)? Zaznělo, že to asi bude jen „vypuštění kontrolního chrousta“ před nadcházejícím veletrhem v Norimberku. No, třeba se najdou lépe informovaní kolegové. Nebo ti, kteří se pojedou do Norimberku podívat, přivezou čerstvé informace přímo od zástupců firmy.

  Ohledně dohledné budoucnosti v oblasti produkce modelové železnice ovšem panovala skepse pramenící z faktu, že českou korunu (dnes už očividně) válcuje euro a dolar. Skokové zvýšení hodnoty těchto stěžejních měn z pohledu našince bude nejspíš znamenat výrazné zdražení modelů produkovaných profesionálním výrobci na našem trhu, nad čímž čeští modeláři zapláčou. Bohužel, stále více platí, že modelařina není pro chudé. Ačkoliv rozhodně nerozumím ekonomii a hlavně už dávno nevěřím plkům o „všemožné roli trhu“, intuitivně tuším, že se možná zvedne zájem našich modelářů o ryze české výrobky a stavebnice modelů (ať už z leptů, nebo odlitků), pokud se čeští malovýrobci „nepoučí“ v zahraničí a nezdraží. Vycházím ze starého známého faktu o „zlatých českých ručičkách“. Jinými slovy, co si neuděláš sám, nemáš.

  Už v loňském roce jsem mezi některými N-kaři zaznamenal zvýšený zájem o vojenské vlaky. Stalo se tak možná v souvislosti s tím, že jeden takový představil roudnický školník Karel Brejša. Postupně postavil (upravil) několik lokomotiv a různých vagonů a vybarvil je do válečné kamufláže, posadil na ně náklaďáky a obrněná vozidla a bylo. Dostával jsem od něho postupně fotografie upravovaných vozidel a řekli jsme si, že uděláme článek pro HV. Lehce se to řekne, ale hůře napíše. Ačkoliv vojenské harašení se v nedávné době zase až tak moc nenosilo, snad i proto, že na modelech se chtě-nechtě objevují i imatrikulační znaky, na které se vztahují i jisté omezující zákony, na druhou stranu, překrucování historie stejně nemá cenu. Jiná věc je, že námitky na provoz takových modelových vlaků mohou mít za jistých okolností sveřepí zastánci modelových epoch. Ale tohle už jde naštěstí mimo mne.

Brejšův vojenský vlak

*    *    *

  V perexu jsem naznačil, že mé rozhodnutí předat část nabídky N-šopíku jinému prodejci přineslo protichůdné reakce. Pominu to, že mi občas někdo vyčte, že končím brzo. Ani brzo, ani pozdě a hlavně ještě nekončím úplně. N-šopík bude ještě čas fungovat dál, i když jednou je stejně jeho konec nezvratný. Pokud jde ale o další produkci (resp. nabídku) modulů a dekodérů DIGI-CZ, došel jsem k poznání, že má-li vše zdárně pokračovat, může tomu paradoxně napomoci, když za tím už nebudu já. Zvláště v loňském roce velmi dobře rozjetý prodej (obrat hodně přes 100tis. Kč) ale vyžaduje několik změn. Např. zúžení nabídky komponent, zkvalitnění výroby a zlepšení odborného poradenství. Předpokládáme, že Ing. Bohouš Partyk to dokáže. Jak už jsem napsal, teď to chce jen vydržet pár týdnů, než se podaří dokončit novou webovou stránku s nabídkou DIGI-CZ. Jestliže naznačuji, že jsem výjimečně zaregistroval i protichůdnou reakci, je to spíš k pousmání. Několik lidí si zřejmě uvědomilo, že tak jako na všechno i na moduly/dekodéry DIGI-CZ se vztahuje zákonná záruka. A tak se ozvali a že prý přestože modul přes rok nepoužívají, najednou přestal fungovat. 🙂 Raději pro pořádek opakuji, že i o převedení záruky na nového prodejce je postaráno. 

*    *    *

  Docela mne překvapil stav připravenosti stavby dvoutubusového železničního tunelu, který byl v sobotu pokřtěn jménem Viktorie. Nějak mi totiž uniklo (nejspíš stejně jako našim oficiálním sdělovacím prostředků, které raději řeší mnohem nezajímavější události), že u Ejpovic je připravená stavba čtyřkilometrového tunelu, kterým se výrazně zkvalitní budovaný koridor Praha – Plzeň s výhledem pokračování do Mnichova. Nedávno jsem sice náhodou vygůgloval projekt na 30ti kilometrový tunel mezi Prahou a Berounem, ale v duchu toho, co si myslím o podobných gigantických projektech u nás, které bohužel řadím do kategorie sci-fi, jsem nějak přehlédl, že na stejné trati to se zavrtáním železnice pod zem myslí až tak vážně. Tedy, že firma Metrostav už začala s výstavbou portálu, kde bylo v těchto dnech dokončeno sestavení obřího razicího stroje TBM S-799 vyrobeného v Německu. Řezná hlava razicího štítu dlouhého 114 metrů bude vrtat otvor o průměru 9,9 metrů (tubusy metra se vrtaly o více jak tři metry menší). Bližší popis stroje ZDE. Stroj sám bude vždy po vyvrtání asi dvou metrů postupně vkládat osmidílné výztuže o tloušťce stěny 40 cm a váze šedesáti tun. Animace práce stroje je ZDE. Až se postaví jižní tubus, stroj se rozebere a znovu sestaví ve výchozím portálu u Ejpovic, a začne se vrtat severní tubus. Vše by mělo být hotové koncem roku 2016. Trať je konstruovaná pro rychlosti 200 km/hod., Pendolína zde budou jezdit obvyklou rychlostí 160 km/hod.1)  Další bližší informace o stavbě tunelu též ZDE.

razici-stroj-stit-tunel-ejpovice-150122_denik-605

Obr.: Razicí štít Viktorie Autor: metrostav.cz

*    *    *

  Tak teď už jen překonat vánoční depku a urychleně se vrátit k dostavbě kolejiště. Pavel Tvrz už je zase zpátky za ponkem a výsledkem je, že mu po kolejišti běhají ajznboňáci se svítícími lampičkami. No jo, ale u jeho gigantického měřítka by klidně mohl v těch lampičkách vymodelovat i knoty na svíčce. 🙂

Tvrzovi svítící ajznboňáci

___________________________________________

1) Volně podle Blažek, I.: Rekordní tunel vyrubá obří Viktorka, In: Právo, 24. 1. 2015

aktualizace 3. 2. 2015

 

 

.

 

Rubrika: ZPRÁVY

komentáře 2

  1. sidlo napsal:

    Je dobře, že se podařilo rozjet obchod s DIGI-CZ. Jsou to výborné výrobky.

    Hodně radostí s detaily subnormálního měřítka s novými čočkami přeje jeden z baťůžkářů.

  2. Polabský napsal:

    Tak si tak kladu otázku: Proč taková sláva, proč se opět buduje něco polovičatýho, je tento štít opravdu vítězství?? V roce 2015 stavět tunel pouze na rychlost 200 km/hod je minimálně pěkně hloupé. Ten štít byl údajně původně poněkud většího průměru, umožňující stavbu pro rychlost přes 300km/hod !!
    V rámci repase byl upraven na menší průměr výrubu. Menší průměr je „výhodný“ pouze menším objemem výrubu a potažmo nižší cenou. Nechci přece slevu zadarmo. Tento tunel ovšem nebude možno použít bez omezení pro VRT.
    Je to podle mne stejná bublina, jako naše slavná síť korytorů (od slova koryto) SŽDC.
    Hezký večer.

Vložit komentář

Text komentáře: