Jede, jede, mašinka, aneb Dětská pouť v Pečkách

Reklamní leták oznamoval, že tento víkend se v Pečkách uskuteční největší výstava železničních modelů, jaká kdy proběhla ve zdejším Klubu železničních modelářů. A skutečně. Ve třech opuštěných továrních halách a dalších prostorech bylo instalováno mnoho kolejišť, převážně v měřítku TT. Leč, byly zde k vidění vláčky od měřítka 1 : 450 až do skutečné velikosti. Přišlo i dost prodejců, pořadatelé připravili i pracovní semináře. S budějovickými kamarády jsme obešli všechno, jen kolotoč a houpačky jsme vynechali…

  Sem tam bylo v Pečkách k vidění i nejhezčí měřítko (N), kvůli čemuž jsme se vlastně této modelářské pouti zúčastnili. Ovšem, proč se neinspirovat či nepoučit z modelářských výtvorů kolegů, kterým učarovalo něco jiného. Řadu zdejších kolejišť už mám prozkoumaných, protože v Pečkách jsem nebyl poprvé. Ale ono to je tak, že pokaždé člověk objeví něco, co minule neviděl.
  Poprvé jsem zde viděl v pohybu modely v měřítku G, které měl Josef Vítovský z Hradešína u Českého Brodu instalované na automobilovém přívěsu. Doma mu po zahradě jezdí vlaky na 260 metrech kolejí – ZDE. Prý největším problém takového kolejiště je pletí skalek a kultivování okrasných květin a keřů. Překvapilo mne, že třeba pilíře mostu jsou zhotovené z opravdových žulových desek, nebo most je postaven z hliníkových profilů, které jsou spojeny tisíci nýtky.
  Při diskusi s Jardou Vorlíčkem nad nejmenším vláčkem T-gauge (1 : 450), obíhajícím ovál velikostí cca A3, a pak u známého panelu kolegy Pancera, jenž u nás patří k největším sběratelům vláčků velikosti „Z“, jsem se dozvěděl o novém dekodéru od cTelektronik, který má rozměr pouhých 6,9 x 6,1 x 1,7 mm, což představuje objem 71,55 mm³. A to už je skutečně výzva pro digitalizaci i těch nejmenších modelů. Podle prospektu je dekodér DCX76z1) vhodný pro všechny stejnosměrné a střídavé motory lokomotiv ve velikosti Z až H0, ovšem maximální celková zátěž nesmí překročit 0,8 A. Tento vysokofrekvenční dekodér (16kHz nebo 32kHz) byl údajně vyvinut pro motory Faulhaber, ale lze jej použít i pro jiné motory; má plynule nastavitelnou frekvenci (30 – 150 Hz). DCX76z odpovídá normě NMRA a je plně kompatibilní se všemi známými DCC systémy (například Digitrax, Lenz, LGB, Uhlenbrock, Zimo, Roco atd.).

_________________________________________

1) Blíže viz: KROIS-MODELL nebo cTelektronik  

Foto hlav

 

Druhou sérii fotografií z Peček připravil Zdeněk Krušinský

Za povšimnutí stojí dva „špionážní“ snímky ze zkušebního okruhu Velim, pořízené ze vzdálenosti několik stovek metrů, kde asi mají zrovna v práci Leo Express a jiné mašiny.

_________________________________

 

Ačkoliv se tento snímek může někomu zdát jako nepovedená fotomontáž, nebo snad jak dvoj, či troj-expozice, není tomu tak. V průhledu vitrínou plnou TT-čkářských modelů zrovna vysvětluji TT-čkáři doktoru Benetkovi na jeho otázku cože vlastně dělám na TT-čkářském srazu v Pečkách, že jsem se přijel inspirovat a případně „oprásknout“ něco zajímavého od TT-čkařů pro naše „nejhezčí“ měřítko. A jak jsme tak spolu vtipkovali, tak nás „někdo“ bliknul.. No, možná že si jen fotil vagóny a my mu tam dělali křoví. Tím někdo, jak mi následně prásknul Martin Pinta, je prý Michal Zlatníček… To jsou věci, co?

 

 

 

 

Rubrika: FOTOGALERIE, Ze života (reportáže), ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: