Kolejiště trochu jinak, aneb nebojte se styroduru
Vydáno: 25.2.2011Jedním z doposud nejčtenějších příspěvků webu Honzíkovy vláčky je nepochybně obrazová reportáž kolejiště Pavla Tvrze, které si vyrobil ze styroduru – ZDE. Sám jsem byl dosti skeptický k této technologii – než jsem ho uviděl v praxi. A přiznávám se, že jsem argumenty Pavla dostatečně nahlodán a nejspíš to zkusím taky. Už jenom proto, že jestli někdy začnu budovat nějaké kolejiště, tak to rozhodně bude tzv. „na zelené louce“, a to je ideální stav pro experimenty. Kolega a kamarád Pavel Tvrz sice „sochá“ v gigantickém měřítku (H0) a snad jen proto, aby se přiblížil mezi skutečně modelářské kouzelníky = N-kaře, kus kolejiště si vymyslel jako úzkorozchodku, což v jeho případě znamená H0e, a to už je de facto 9 mm, tedy pseudo – N-ko! Ale nejen proto jej mám rád :-). Pavel umí úžasné věci… Raději jej však nechám povídat, jak postavil kolejiště trochu jinak… – pozn. J. H.
Po zjištění bezpočtu zajímavých informací a nemalém údivu kam pokročila železniční modelařina za skoro čtyřicet let mojí nečinnosti – jsem se rozhodl, že si (zase) postavím kolejiště.
Četl jsem mnoho názorů na to, jak a z čeho stavět kolejiště. Samozřejmě, že se nejvíc používá tradiční stavba z dřevěného rámu a překližkových pásů pod koleje, posazených na dřevěných podpěrkách, případně polepených korkem nebo jinou tlumící hmotou. Kdysi dávno jsem takové kolejiště také postavil, vlastně ta kolejiště byla tři. Pak jsem se modelařiny na dlouhou dobu musel vzdát. Důvody nejsou vůbec důležité. Teď, když jsem starší, teda spíš starej, tak jsem se k ní (modelařině) zase vrátil. Začalo to přibližně před dvěma roky. Ale k věci.
Protože na stavbu kolejiště bylo málo místa a mým měřítkem je H0, tak jsem musel vytvořit trochu netradiční rám. Prostor pro kolejiště – měřeno ode zdi ke zdi – má 3,60 x 1,30 m. Uvědomoval jsem si problém spočívající v tom, že pokud bude kolejiště zbudováno ke zdi, nelze ho obejít. A dosáhnout na jeho druhou stranu při šířce 1,30 m už není možné – pokud nemáte ruce jako Saxana.
Původně jsem tedy zamýšlel udělat kolejiště sklopné, ale to má řadu nevýhod. Při sklopení totiž člověk určitě na něco zapomene a co není „přibité“ – spadne v tu ránu na zem. A jelikož funguje zákon schválnosti, co si budeme povídat… Navíc jsem chtěl mít pod kolejištěm nábytek, tedy konkrétně skříňky na všechno možné, a ne trčící nohy nebo závěs, a tak jsem zkonstruoval a postavil zvedací rám, který celé kolejiště nejen zvedne do výšky očí, ale současně odsune ode zdi.
Později jsem zvedací rám vybavil elektrickým motorem na zdvihání (jedná se o důmyslný systém popsaný v původní obrazové reportáži – pozn. J. H.). Teď, když nastane situace, že musím „dolu“ nebo „dozadu“, kolejiště zvednu, podlezu jej amohu pracovat i na jeho druhé straně, protože je tam mezera i pro „velkého“ chlapa.
Konstrukce je vytvořena ze dvou stejných rámů ze slabostěnného jäklu 30 x 30 mm, vyztuženého dvěma příčkami (viz obr.). Rámy ze stejného materiálu jsou vlastně dva, spojené pákovým mechanismem. Spodní rám je pouze nosný. (Poznámka: Pokud budete dělat kolejiště pevné, tak samozřejmě stačí jen jeden rám)
Na horní rám je přilepena základová deska ze styroduru silného 30 mm. (Poznámka J. H.: Styrodur je obchodní název pro speciálně vytvrzený (zpevněný) polystyren. Vyrábí a prodává se pod řadou obchodních názvů zpravidla v obchodech pro stavebníky a kutily). Deska není po celé ploše rámu, ale pouze tam, kde je skrytá trať nebo skryté nádraží (u mne jsou to dvě vratné smyčky, každá se dvěma odstavnými kolejemi), a kde by měly být podpěry pro horní, viditelnou trať.
Z nejnižší úrovně kolejiště začne stoupat trať vzhůru až do výše deseti centimetrů na hlavní úroveň, na které je opět deska ze styroduru, tentokrát pouze 20 mm silná. Ta je postavena na výztuhách vysokých 80 mm, které de facto tvoří nosnou konstrukci kolejiště.
Jak je patrné z obrázků, prakticky celé kolejiště je postaveno ze styroduru. Pouze v místech, kde bylo potřeba vytvořit průjezdný prostor a bylo tam málo místa, jsou použity plastové desky síly 3 a 5 mm.
Styrodur je lepen Herkulesem a k rámu je přilepen neutrálním silikonem zn. SOUDAL (jak doporučuje Mistr Houmr).
Terén je opět vytvořen ze styroduru (opravdu báječný materiál). Dají se z něj dělat tunely, kamenné mosty i opěrné zdi. Nepráší, není z něho nepořádek, vynikajícím způsobem se opracovává řeznými nástroji nebo teplem (páječky, odporový drát apod.)
Koleje jsou položeny – opět podle vzoru Mistra Houmra – na oboustrannou lepenku, jsa zasypány a zality ředěným Herkulesem.
Stoupání trati je – podle vzoru „zlatá střední“ – 3 cm/m. Moje kolejiště je – jak už je uvedeno – ve velikosti H0/H0e a přesto, že je horní deska pouze dva centimetry silná, tak se neprohýbá ani pod nejtěžšími lokomotivami.
Doporučení
Pokud budete stavět kolejiště v TT nebo N, tak velice doporučuji tento systém. Se styrodurem se opravdu pracuje výborně, při řezání teplem ani mechanicky (nožem, pilkou) nevznikají tolik nenáviděné kuličky, které vytváří polystyreny, a které prakticky nelze uklidit. Materiál práší pouze při broušení, ale jen velice málo. Vytvořit někde otvor je fantasticky jednoduché: Vezmete slabostěnnou trubičku určitého průměru a ve styroduru vykroužíte otvor. Já používám převážně trubičku o průměru 1 cm a na větší otvory mám uříznutou trubku od vysavače, do které jsem vybrousil jakési „zuby“. Hranaté otvory buď vyříznu pistolovou pájkou, nebo odlamovacím nožem. Jde to docela dobře. Pokud chci jenom prostrčit drát, tak použiji rýsovací jehlu – styrodur propíchnu krouživými pohyby, aby se na druhé straně nevytrhl, a prostrčím drát. Žádné vrtání. Dráty (vodiče) připevňuji do svorkovnic, které jsou lehce přišroubovány klasickými vruty přímo do styroduru. Pro lepší držení podkládám svorkovnice oboustrannou lepenkou. Opravdu to drží dobře.
Myslím si, že mé povídání lépe doplní fotografie.
Foto Pavel Tvrz
Rubrika: Kolejiště, STAVBY
27.2.2011 at 11:30
Ahoj, při prohlížení Vašeho pěkného kolejiště ze styroduru mě zaujala fotka s opěrnou zdí. Opěrnou zeď máte vyrytou ze styroduru, nebo kupované desky.
28.2.2011 at 18:50
Opěrná deska je taky ze styroduru, reliéf je vytlačený šroubovákem. Dobré je styrodur napřed říznout odporovým drátem, on je pak hladší. Ale to bude záležet na tom, jak chceme hrubý povrch kamene. Potom je styrodur natřený Balakrylem a konečně finální povrchová úprava je olejovkami. Pokud se olejovky ředí sikativem, tak pozor. Sikativ styrodur naleptává. Je opravdu potřeba jej napřed dostatečně nabarvit Balakrylem.
8.1.2012 at 10:37
Zdravím všechny modeláře. Ze styroduru už jsem vyrobil více jak 15 kolejišť. Tento materiál používám již 2 roky. Je to úžasný pevný a přitom lehký. Výborné vlastnosti opracování, jak nožem tak řezačkou na polystyrén. Nejprve si vytvořím dřevěný rám (ne žádnou betelnou konstrukci) a do něj vložím tabule styroduru a zapěnuji pistolí (montážní pěnou). Více chystám popis na svých stránkách http://www.vlakytaky.cz. S pozdravem. Slaby Zdenek
19.10.2012 at 14:17
Zdravím Vás všetkých, chcel by som sa spýtať či by mi autor kolajiska nemohol poslať nejaké detailnejšie foto rámu, prípadne nákres. Mám v dome vyhradený priestor 3 x 1,5 m a tento rám by sa mi tam hodil asi najlepsie. Velmi sa mi tento nápad páči. Ak nemá autor namietky velmi rád by som ho použil. Dakujem s pozdravom Andrej
20.10.2012 at 23:16
Jako autor kolejiště nemám vůbec žádné námitky na stavbu rámu podobným, nebo úplně stejným způsobem, jako je ten můj. Naopak, mám radost z toho, že se moje varianta stavby hodí dalším modelářům. Bohužel nevím, co bych ještě ke stavbě rámu vyfotil nebo namaloval za detaily. Všechno je na obrázcích v tomto článku, nebo v dalších článcích o mém kolejišti na tomto webu. Jediné co by se tam dalo změnit, je, že pokud budete dělat kolejiště pevné a dostanete se k němu ze zadu, tak nemusí být ze dvou rámů a tedy nebude zdvihací. Jinak, jak je vidět na fotografiích, tak spodní rám je přidělán na stěny a horní rám na něj dosedá. Skříňky jsou zasunuty pod kolejiště a dají se vytáhnout. Pokud by to bylo v jiné místnosti, než v které mám kolejiště já, tak bych ke skříňkám přidělal kolečka. Na zdvihání kolejiště jsem použil motor ze stěrače autobusu, který otáčí tyčí, na kterou se navíjí přes kladky ocelové lanko. Tohle jediné snad v článcích není popsáno a to jsem si myslel, že si to postaví každý podle svých možností. Pokud se jedná o tuto dokumentaci, tak není problém to v blízké době nafotit a uveřejnit.
Pavel Tvrz