O svatbě, nedostavěné dálnici a velkém projektu žďárských modelářů
Vydáno: 27.6.2010Tentokrát jsme s vnoučkem o víkendu nevypravovali vlaky, protože jsme byli na svatbě neteře v Hradci Králové. Sice i tam mají železnici a nádraží, ale utíkat ze svatební oslavy koukat se na vlaky mi nepřipadalo rozumné.
Vždycky když jedu do Hradce, tak se za volantem dost nahlas a sprostě podivuju, jak tam ještě po letech nemají kvůli jedné kverulantce, vydávající se statkářku, dálnici. Absurdita celého mediálně vděčného příběhu, na jehož konci jsou desetitisíce naštvaných, vydíraných a bezmocných občanů okolí východočeské metropole a bezpočet motoristů, jen odráží neschopnost státu udělat si ve svých věcech pořádek. Jenomže tam, kde je právní systém deformovaný špinavými penězi, tam je to prostě zlé. K tomu ještě pár velkohubých tupců s křivým úsměvem a nesmíme se divit, že jsme pro posměch jiným…
Přesto jsem na té svatbě jeden modelářský drb zaregistroval od švagra ze Žďáru nad Sázavou. Radek Wimmer, na jehož kolejiště odkazuju ZDE, se nejspíš upsal čertu. V budově místního Kulturního domu chce vytvořit model železnice znázorňující dominanty Vysočiny; třeba žďárskou Zelenou Horu, hrad Pernštejn či novoměstský lyžařský areál SKI. Bývalé okresní město Žďár sice není spojeno přímou železniční trasou s krajským sídlem Jihlavou (ostatně, nevede tam ani pořádná silnice), ale pěkných pár desítek kilometrů kolejí v tomto členitém kraji vede. Právě charakter Vysočiny donutil železniční stavitele vytvořit na zdejších tratích zajímavé železniční objekty, jako třeba mosty a viadukty na dvoukolejce směrem na Tišnov. Radek a jeho kamarádi zřejmě nechtějí konkurovat Království železnic, ale přesto vybudovat kolejiště na ploše 12 x 8 metrů jim dá pěkně zabrat. Jen stavba žďárské ocelárny ŽĎAS nebude žádná legrace. Kolejiště bude vytvořeno v měřítku 1:87, bude digitální a zvláštností má být i trenažér pro řízení lokomotiv.
Tvorbu modelu kolejiště bude možné sledovat na webové stránce tvůrce.