FLIRT bude i v N-ku

Při téměř pravidelném nočním brouzdání na netu jsem se snažil najít některé regionální elektrické či motorové jednotky v modelovém měřítku, které jsou in natura prezentovány v bulletinu „Trakční vozidla v Evropě“. Zaujal mne tam FLIRT od firmy Stadler. Tyto cit.: „rychlé, lehké, inovativní regionální vlaky jsou nasazeny v provozu v Alžírsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Norsku, Polsku a Švýcarsku“. A právě švýcarský Flirt a ještě dva další (v barvách Eurobahn a DB) na mne v měřítku N vyskočily jako letošní žhavá novinka ze stránky modelářské firmy Liliput (Německo) – viz s. 30 – 32. A to mne moc zajímá. Model regionální čtyřdílné elektrické jednotky Rabe 521 typ FLIRT, SBB-CFF z V. éry nese kódové značení L163990 a podle výrobce by měl být na trhu v letošním roce. Model bude mít částečně kovový podvozek, motor opatřený setrvačníkem, gumové obruče na dvou poháněných kolech, přední (3) a zadní (2) osvětlení z LED a konektor pro dekodér. Délka přes nárazníky 460 mm. Zdroj: liliput.de

Rubrika: ZPRÁVY

Kamarádi s firmy Christian-Element

Dva dny jsem po chvilkách fotil a dopisoval to, na co jsem zapomněl v kapitole „Nářadí“. Kde jsem něco doplnil, tam je to vyznačeno symbolem „NEW“. Čímž samozřejmě s doplňováním této kapitoly nekončím. Rád přivítám upřesnění, doplnění, názory a zkušenosti k tomuto tématu.

Dnešním dnem se také trošku prolepšilo záhlaví webu a přibyla jedna položka v prvé liště. Zásluhu na tom mají kamarádi z firmy Christian-Element, kteří se mi o web starají  

Rubrika: ZPRÁVY

Zajímavý e-obchod pro lodní modeláře

kruzitko-sPřišel další balíček, tentokrát od modelářské prodejny inženýra Čejky z Ludvíkovic, který provozuje e-obchod pro lodní modeláře www.modelylodi.cz. Doporučuji ho velmi bedlivě prozkoumat. I železniční modeláři zde najdou především moc zajímavé a užitečné nářadí. Tentokrát jsem si nechal poslat krabičku modelářských špendlíků (mají moc pěkné fialové hlavičky), vyřezávací kružítko (nese obchodní značku MORN SUN©). Jestli bude fungovat tak, jak ukazuje přiložený podrobný popis, bude to fajn. Zdá se, že moje oblíbené Kapa-desky určitě vyřízné. A ještě jsem dostal dvě sady pilníků (podle přívalového návodu od londýnské firmy Shesto Ltd.). Jedna sada obsahuje pět maličkých diamantových pilníčků, druhá pak deset oboustranných zahnutých jehlových pilníků. Dlouho jsem je nikde neviděl.

Rubrika: ZPRÁVY

Dvě zásilky z Vídně od Johanna Kroise

diesel-nl-rada106_150V poledne mi poštovní doručovatel donesl dvě zásilky z Vídně od Johanna Kroise. Minulou středu 6. ledna v noci jsem v e-shopu firmy KROIS MODELL objednal tři dekodéry DCX33D (cTelektronik). Do vagonů, jenž budou svítit, mi je doporučil Ondro Kováčik. Zatím se mi totiž nepodařilo „rozchodit“ dekodéry TL1 od Digitrax ve spojení se systémem LENZ. Od objednání do doručení dekodérů z Rakouska uplynulo 7 dní a pár hodin. Tak rychle to u českých modelářských e-obchodů nefunguje. Bohužel. Ve druhém balíčku byly dvě digitalizované lokomotivy – parní BR 24 (DR) a dieselová řady 106 v holandských barvách. Obě jsem si nechal vybavit dekodérem DCX75. Montáž je u Kroise zdarma. 

Rubrika: ZPRÁVY

Jak u nás proběhly vánoce

cepiceJeště jsem vlastně ani neporeferoval, jak u nás proběhly vánoce, tedy co přinesl Ježíšek vnoučkovi. Honzík s mojí pomocí napsal (vlastně nakreslil) dopis, ve kterém vyjmenoval hned několik bratříčků a sestřiček mašinky Tomáše. Naštěstí všechny jsem sehnal v Království železnic. Pak jsem mu taky posháněl celou sérii cisteren v H0 od PIKO. I když v provedení hobby, jásal nad nimi. Ale největší překvapení spočívalo v čepici pana výpravčího. Jelikož v rodině žádného železničáře nemáme, tak jsem musel rozhodil sítě. Na poslední chvíli se mi sešly čepice dvě. První donesl přítel, ex-ministr dopravy Jaromír Šling, druhou mi přivezl kamarád Jarda, který se zná snad s každou výpravčí z Prahy až do Letohradu. Čepicím jsem přidal netradiční hodnostní označení – generálské a praporčické. Honzík jásal a neomylně sáhnul po té „generálské“ brigadýrce. Druhou věnoval tátovi. V hierarchii funkcí na jejich kolejišti je tedy rozhodnuto. Já jsem byl pasován do funkce výhybkáře. Musím si k tomu ale někde sehnat pěkně promaštěnou „výhybkářskou“ čepici. 

Rubrika: ZPRÁVY

Nová rubrika – „Virtuálky“

_dsc0020_1501Tak jsem se dnes na webu trápil s novou rubrikou – nazval jsem ji zkráceně „Virtuálky“. Pohyb ve virtuálním prostoru se pro uživatele internetových prezentací stal velice populární. Měl jsem štěstí, že když jsem v Liberci připravoval webovou stránku Mistrovství světa v klasickém lyžování (zde) potkal jsem Jaroslava Horu a Tomáše Bartůska, se kterými dnes spolupracuji. Jejich firma Panoramas.cz patří ke světové špičce v tomto oboru. Ostatně, více jak slova chvály, kterým někdo nemusí věřit, jsou jejich bezkonkurenční projekty (zde). Naše společné projekty virtuálních prohlídek z prostředí železnice jsou na této stránce „VIRTUÁLKY“.    

Rubrika: ZPRÁVY

Sněhová kalamita

honzik-zima_3Tak, dnešní plánovaná návštěva pražského hlavního nádraží se nekonala. Nepřímo za to mohla sněhová kalamita. Nikoliv proto, že bychom se přes závěje, které sdělovací prostředky zveličují koeficientem 3,5, nedostali na „hlavák“. Ale proto, že jsme (my dospěláci) usoudili, že pro vnoučka bude větší atrakcí si užít sněhovou peřinu in natura. Stejně jako mnoho dalších dětí (a pejsků) byl Honzík přímo nadšen rochněním se ve sněhu. Zažil to vlastně poprvé v životě. Vyrazili jsme na procházku okolo Břevnovského kláštera. Při pohledu na něho, jak se válí ve vrstvě prašanu, snaží se z něho udělat kouli a po někom ji hodit, anebo jak řičí, když jsem mu natřepal sníh z větviček stromů za krk… vzpomněl jsem si, jak krásné byly zimy za mého mládí. To ještě nebyli ekologové a teoretici na oteplování a la A. Gor nebo V. Klaus. Zato byla mezi listopadem a březnem normální zima. Jednou zapadla parní lokomotiva i s vlakem hned mezi zastávkou v Novém Městě a přejezdem u nemocnice. Všichni chlapi z okolí vzali lopaty a snažili se sníh odházet. Nepovedlo se to. Vítr zas a znovu stroj zafoukával. Mašinfíra s topičem zůstali na stroji celou noc. Lidi jim nosili čaj a něco k jídlu. Až ráno je vysvobodila nějaká silnější mašina. Dneska je troška opravdového sněhu předmětem zájmu hlavních zpravodajských pořadů v zemi. Jó, časy se mění!

Rubrika: ZPRÁVY

Vyzkoušeli jsme si jízdu „City Elefantem“

elefant_150

Nedávno jsme s Honzíkem místo pravidelné exkurze na některé pražské nádraží vyzkoušeli jízdu „City Elefantem“ směr Beroun. Zakoupili jsme lístek, nasedli a čekali na odjezd. Asi jsme zvolili divný čas, protože nás ve vlaku jelo pět a půl. Vnouček byl nadšený, že mohl chvíli sedět dole a chvíli v patře. Pěkně to odsýpalo, hlášení dalších a dalších stanic z reproduktoru ho nechávalo klidným až do oznámení: „Další zastávka Mokropsy.“ „Cože, mokří psi?“ vykulil oči.  „No jasně,  vždyť jsi to slyšel“ povídám. Tady bydlí pejsci, co jsou pořád mokří,“ lakuju dál vnoučka. Nemohl se odlepit od okna, jak je hledal. Tak jsem mu tu záhadu dovysvětlil pohádkou, že v Mokropsech na návsi mají rybníček a tam si všichni pejsci chodí namáčet ocásky. Jak málo stačí malým dětem, aby takové blbosti věřily? Když jsme přijeli domů, hned mezi dveřmi hlásil: „Babi, a viděli jsme mokré pejsky…“. Babička samozřejmě kroutila nechápavě hlavou a proklála mne vyčítavým pohledem, protože tušila, že jsem zase vnoučkovi nasadil „brouka“ do hlavy. Nevím, proč se jí moje nápady nelíbí?

Rubrika: ZPRÁVY

Kontakt s producentem webu LokoPin

logo-lokopinVčera jsem navázal kontakt s producentem webu LokoPin  Martinem Pintou z Písku. Na to, že jsme se dosud neznali, jsme zahájili docela obsažnou debatu. Martin má značné zkušenosti zejména s ovládáním programu RailCo, jak na sebe prozradil, což je naopak pro mne zatím „španělská vesnice“. Já momentálně hledám po internetu lidi, kteří by mohli mít zkušenost s programováním dekodérů TL1 od firmy Digitrax (USA), ale tak, aby fungoval pod Lenzem. TL1 se mi zdály vhodné pro osvětlení vagonů. Zatím jsme s Honzou Merhautem už vyzkoušeli kde co, ZIMO, ROCO, DIGITRAX, i ústřednu DCC CS2,4 od STE electronic, samozřejmě i Lenze a dokonce i Trixe. Některé ústředny ho naprogramují, ale pod Lenzem to nechodí.

Rubrika: ZPRÁVY

Návštěva Hlavního nádraží Praha

kyvadelko_150V sobotu k nám zase přijede vnouček Honzík. Už mi v telefonu oznámil, že spolu zase pojedeme na „hlavák“ podívat se na vláčky. Jelikož zhruba vím, kdy přijíždějí a odjíždějí Pendolina, tak naši návštěvu Hlavního nádraží Praha plánuji podle toho. Vždycky dělám překvapeného, když souprava přijede právě ve chvíli, kdy mi tam přijdeme. Netvrdím, že tím možná v jeho očích stoupá moje „užitná hodnota“. Projdeme se kolem soupravy, Honzík mi opakovaně vysvětlí kde a na co jsou „kyvadélka“, obvykle pozdravíme i pana strojvůdce (ještě nám ani jeden neodpověděl) a chvíli koukáme na pána s copánkem, co očistí Pendolinu čelní sklo. Kolem několikrát projede „ošklivá“, jak si vnouček pojmenoval oprýskané a špinavé posunovací lokomotivy řady 111. Zajdeme se podívat na „slona“ (další jeho zkratka pro soupravu „City Elefant“) čekajícího na odjezd do Berouna a tak  po hodině a více mi teprve dovolí jet domů. Už cestou na metro si ale vymíní další návštěvu.   

Rubrika: ZPRÁVY

MY

Tohle není „deníček“ ani zpravodajská rubrika. Rozhodně nemám ambice psát denně tři fejetony, rozhovor s osobností a k tomu s pravidelností úderů věžních hodin přidávat nějakou odbornou stať. Na to nemám. Já. vnouček, kamarádi a přátelé našli zalíbení v mašinkách, ale jinak se pohybují v reálném světě. A tom je tato rubrika…

Rubrika: ZPRÁVY