Historie kolejové dopravy v Německu (IV. díl), aneb Značení hnacích vozidel u zemských drah
Vydáno: 28.12.2015V této části seriálu se konečně dostáváme k tématu, kvůli kterému vlastně vznikl. Seznámíme se se systémy značení hnacích vozidel, které byly používány státními společnostmi provozujícími železniční dopravu na území Německa před jejich sloučením do Říšských drah v roce 1920.
.
Rubrika: Historie dopravy v Německu, VARIO, ZPRÁVYVánoční besídky
Vydáno: 22.12.2015Už dlouho mne neudivuje, že na vánoce není mráz a sníh, jak si to pamatuji z dob svého mládí. K pochopení příčin oteplování snad ani nepotřebuji číst závěry několikadenních vědeckých konferencí. Ostatně, kdo má zdravý rozum a nějaký ten křížek na krku a kouká kolem sebe, ví to taky. Jen výjimečně se najde někdo, kdo tvrdí a píše knihy o tom, že klimatické změny neexistují. Spíš je mi divné, jak často po sobě se v posledních letech opakují vánoční besídky, o kterých poctivě referuji. Vždyť ta minulá byla nedávno, ne? Přečíst celé…
Historie kolejové dopravy v Německu (III. díl), aneb Od 20. let 20. st. do současnosti
Vydáno: 21.12.2015V předchozích částech našeho seriálu o historii německé železnice jsme absolvovali výlet v čase do doby mezi první polovinou 19. století a počátkem století 20. Seznámili jsme se se vznikem a rozvojem železných drah a také s relativně složitou situací jejích provozovatelů. Vrcholem rozvoje železniční sítě na území Německa byla éra prvního desetiletí 20. století, až do vypuknutí 1. světové války, kdy délka všech provozovaných tratí atakovala 65 000 km. Prohraná válka a s ní spojené územní a majetkové reparace vedly k omezení rozsahu sítě a na nějaký čas i rozvoje železnice a předznamenala zásadní změny v jejím řízení. Přečíst celé…
Historie kolejové dopravy v Německu (II. díl), aneb Od poloviny 19. století do konce 1. sv. války
Vydáno: 14.12.2015Jak jsme si ukázali v 1. dílu seriálu, stáli u základů rozvoje železnic v Německu (a ve stejné době i jinde v Evropě) podnikatelé, kteří viděli v nastupující technologii parního stroje způsob, jakým zvýšit obrat svého zboží. V samotných prvopočátcích pak zejména surovin, a to téměř výhradně uhlí a rud, jejichž přeprava v té době běžnými potahy byla velmi neefektivní a pomalá. Postupem času si rozvíjející sítě železných cest začali všímat i státní úředníci, a s nimi i armáda, kteří pochopili, že nový dopravní prostředek by mohl sloužit i posílení moci státu a akceschopnosti armády. Přečíst celé…
Historie kolejové dopravy v Německu (I. díl), aneb Od středověku do poloviny 19. století
Vydáno: 7.12.2015Historie kolejové dopravy v Německu sahá až do 16. století. V publikaci Cosmographia Universalis z roku 1550 je zobrazen důlní vozík používaný v alsaském Markirchu (dnešní Sainte-Marie-aux-Mines v severovýchodním Alsasku ve Francii). V tamních dolech horníci používali jednoduché vozíky na dřevěných kolejnicích (dvě poměrně těsně u sebe položené fošny). Do mezery mezi “kolejnicemi” zasahovala dřevěná tyč, připevněná na vozíku, která zajišťovala udržování směru vozíku při jeho pohybu. Horník tlačící vozík tak zajišťoval pouze dopředný pohyb, správný směr byl udržován “tratí”. Přečíst celé…
Historie kolejové dopravy v Německu – úvod seriálu
Vydáno: 7.12.2015 V 9:00 hodin 7. prosince roku 1835, tedy přesně před 180 lety, rozezněl ranní vzduch poblíž proluky v severozápadních hradbách města Norimberku výstřel z kanónu. Tímto výstřelem byla zahájena éra pravidelného provozu parních lokomotiv na německém území a toto datum je považováno za počátek rozvoje železnice v Německu.
V Praze na Petřinách byl otevřen Dům vláčků
Vydáno: 5.12.2015Před více jak třiceti lety jsme ve 2. patře obchodního domu v Praze na Petřinách nakupovali nábytek do nového bytu. Do přízemí jsme chodili nakupovat potraviny. Pro široké okolí to byl tehdy luxusní obchodní dům, něco jako Máj na Národní třídě. Po revoluci jeho „sláva“ pohasla a prý se uvažovalo i o jeho stržení. Před časem vedle vybydleného domu postavili stanici metra Petřiny a zdá se, že přirozené centrum této pražské čtvrti opět ožívá. A v tomto ideálním místě vyrostl zajímavý prostor pro železniční modeláře a milovníky mašinek. Přečíst celé…
Nádraží Praha–Těšnov – provoz obnoven
Vydáno: 26.11.2015Kdyby byl pravdivý výrok v titulku, nejspíš by členové Společnosti pro znovupostavení Denisova nádraží v Praze (založena v roce 1991 v kavárně Mánes) slavili tři dny a tři noci v tahu a pak každý druhý čtvrtek v přízemní restauraci nádraží, jako my se chodíme radovat, besedovat a slavit cokoliv do Nagana. Ale jelikož tento titulek si „jen“ vymysleli organizátoři nové výstavy otevřené v Muzeu hl. města Prahy k přilákání návštěvníků, oslavovat se nejspíš nebude. Přečíst celé…
Krátká zpráva z činnosti Budějovických modelářů (pracujících v N-ku)
Vydáno: 22.11.2015Jihočeši nezahálí, to dokazuje jejich stálá modelářská aktivita. Schází se, radí si, pomáhají vzájemně. Jsou ve stálém kontaktu, jak v osobním, tak přes internet. Vznikají stále nové modely, pracuje se také na kolejištích. (Ano, řeč je externích sympatizantech Modelářské besedy z Nagana – pozn. J. H.) Přečíst celé…
Všude je něco…
Vydáno: 8.11.2015Modelářská beseda Nagano98 sice nemá svůj web, ani veřejné diskusní fórum, není svázána přísnými pravidly pro provoz ani velikostí čel, zřídkakdy se tam hádáme, a když už, tak se (až dosud) neurážíme, nikdo tam nikomu neříká, co se nesmí… Modelářská beseda Nagano98 už má však svoji identitu i tradici. Identifikační placky pro řádné členy a hosty k tomu patří. Jak shrnuje jeden z nás: „Do hospody chodím, abych si popovídal o společném koníčku, poradil se s problémy kolem vláčků, anebo se pochlubil.“ Kolega tím jistě myslí „naši“ hospodu, i když, nutno přiznat, že právě tento poslední atribut je v ohrožení… Přečíst celé…
Velmi levná a nonšalantní komoda na cokoliv
Vydáno: 5.11.2015Před měsícem jsem se rozplýval nad šikovnými organizéry z Polska – ZDE. Je možná trošku paradoxní, že až nyní, u konce svého modelářského života, se snažím uklidit věčný nepořádek na pracovním stole. Nejsem asi sám, kdo se dostane do stádia, kdy kupené a všelijak vrstvené věci na pracovním stole najednou začnou přepadávat přes okraj a člověk chtě-nechtě dojde k poznání, že je potřeba ten bordel nějak „zorganizovat“. Zvláště když do toho ještě začne vnášet diskusní poznámky manželka… Přečíst celé…
Jestlipak se dočkáme otevření Železničního muzea NTM?
Vydáno: 29.10.2015Už je to tak, že dny státních svátků jsou v posledních letech spojeny s tzv. dny otevřených dveří. Bývá to příležitost nahlédnout tam, kam se „prostý“ člověk jen tak nedostane. To sice navozuje tezi, že jsme si všichni rovni, ale někteří z vyvolených jsou zřejmě rovnější, ale to nemá cenu rozebírat. Ti, kteří se včera (28. 10.) přišli podívat do prostorů budoucího Železničního muzea NTM na pražském Masarykově nádraží podle mne přivítali, že jim vedení NTM nechalo nahlédnout tam, kde to bude mnohem zajímavější až za několik let. Přečíst celé…
Průvodce světem plastikového modeláře (1. a 2. díl) – recenze
Vydáno: 14.10.2015Čas od času kontroluji, jestli odkazy na weby kamarádů a spřátelených firem, umístěné na pravé liště, jsou funkční a samozřejmě mne taky zajímá, co je tam nového. Občas zjišťuji, že některé weby jsou dlouhodobě neaktualizované, jindy, že už jsem tam dlouho nenahlížel. Před pár dny jsem náhodně kliknul na logo MODELPLAC a hned mi padl do oka odkaz na dvě publikace, které napsal Jakub Vilingr a jenž byly vydány už před dvěma, resp. třemi lety. Jak to, že jsem si jich dosud nevšimnul? Přečíst celé…
Modell Hobby Spiel Lipsko 2015
Vydáno: 3.10.2015Podzimní seriál modelářských veletrhů je v plném proudu. Jako každý rok jsem se těšil do Lipska, i když jsem byl nucen vyslechnout všelijaké odsudky, že to tam nestojí za nic, že tam nic nemají, nebo že je to furt stejné. Není to pravda. Letošní expozicí i atmosférou jsme byli se svým tradičním parťákem Karlem Brejšou nadšení, protože jsme tam viděli, ba dokonce i nakoupili víc, než jsme měli připravené v itineráři. Letošní Modell Hobby Spiel Lipsko 2015 se nám líbil – alespoň podle prvního návštěvního dne. Přečíst celé…
Šikovné organizéry z Polska
Vydáno: 1.10.2015Jak udržet na pracovním stole pořádek? Věčné téma! Kdo tento problém nikdy neřešil, ať hodí kamenem. Kdo si myslí, že ho vyřešil, může dvakrát. Znal jsem lidi, kteří měli stůl spíš pro parádu a pokud na něm něco leželo, tak pěkně srovnané a jakoby nedotčené. Statisticky více je však určitě těch, kteří věci na stole „vrství“ a libují si v chaosu. Pokud vždy najdou, co potřebují, není co řešit a tento příspěvek nemusí číst. Sám sice patřím k té druhé skupině, leč k podskupině, která pořád něco hledá. Pro nás vymýšlejí organizéry. Přečíst celé…
E-day 2015
Vydáno: 28.9.2015Přijíždím na parkoviště nákupního centra Galerie Butovice a je jasné, že zaparkovat nebude tak jednoduché, jako v jiných dnech, kdy bývá centrum poloprázdné. Je sobota 26. září 2015 a před pár hodinami začala tradiční modelářská výstava nesoucí název zakódovaný podle jedné velmi dobře prosperující firmy nabízející svoji produkci modelářům.
Umí někdo vyčistit tzv. bezúdržbový motorek systému Märklin?
Vydáno: 2.9.2015Dostal jsem mail od kolegy, který se trápí s tzv. bezúdržbovým motorkem od firmy Märklin. Potvrdil mi, že rady publikované v článku „Vyčištění elektromotorku“ (ZDE) si ověřil a jsou platné. Bohužel, ony tzv. bezúdržbové motorky neznám, a tak jsem rozhodil sítě mezi zkušenými modeláři, kteří by mohli poradit. Odpověděl jen Karel Brejša. A o tom je tento příspěvek. Přečíst celé…
Prázdniny jsou v čudu! A léto už skoro taky
Vydáno: 28.8.2015„Dědo, to je tak nespravedlivý, že školní rok trvá deset a prázdniny jen dva měsíce,“ postěžoval si vnouček, když přijel z tábora. Souhlasím s ním, taky jsem to tak v mládí cítil. Ale léto bylo pěkné, když se člověk nenechal rozviklat novinářskými žvásty o teplotních rekordech. Ano, vedra přinesla sucho, bohužel. To už tak ale je, že když neprší, je sucho. Když prší, jsou zase povodně. Kde jsou ty časy, kdy jsme uměli poroučet větru i dešti..! Přečíst celé…
Na studijním pobytu v depozitu Železničního muzea NTM v Chomutově
Vydáno: 14.8.2015Jedno z poslání Národního technického muzea v Praze (založeno 1908) je i vzdělávací činnost z oblasti dějin věd a techniky. Muzeum soustřeďuje a veřejnosti představuje nejen bezpočet exponátů ve svých stálých expozicích či na krátkodobých výstavách, ale musí shromažďovat a obhospodařovat i nebývalé množství exponátů v depozitářích. Stejně tak pečuje o nejrůznější soubory dobových fotografií, technických dokumentů či fondů po významných osobnostech. Přečíst celé…
Zastávka Nižbor, aneb Nápad, který je třeba ocenit!
Vydáno: 31.7.2015Letní toulky s vnoučaty mne zavedly mimo jiné do Nižboru. Přes Nižbor teče řeka Berounka, na kopci stojí zrekonstruovaný zámek a za železniční tratí spojující Beroun s Rakovníkem je velká sklárna. A na místním nádraží je od roku 2013 v provozu stylová restaurace Zastávka Nižbor. Zbudoval ji herec a moderátor Tomáš Hanák s pomocí architektů ze studia Break Piont, řemeslníka Jana Janovského a dalších obětavých spolupracovníků. Jelikož se tato skutečnost rychle rozkřikla, z Nižboru se stává poutní místo. Za dva roky od otevření je dobré se řídit radou majitele: „Přijeďte, ale raději ve všední den a mimo hlavní sezónu.“ Přečíst celé…
K úpravě povrchu leptů před barvením chemickou cestou a další poznatky s leptáním
Vydáno: 17.7.2015K nedávno jsem obdržel stručný diskusní příspěvek od Martina Turka k publikovanému příspěvku o speciálním přípravku GALVINOL – ZDE. Z následující mailové korespondence pak vyplynulo, že Martin, coby nadšený N-kař a chemik v jedné osobě, delší čas testoval leptání desek plošných spojů, posléze i leptání a barvení mosazných a alpakových plechů. Martin vyhověl mému přání, aby se podělil o své bohaté zkušenosti a sepsal několik svých zajímavých poznatků a doporučení. (pozn. J. H.) Přečíst celé…
Flokovací tužka
Vydáno: 3.7.2015Vždycky když mám potřebu flokovat trávu, musím se k tomu trošku přemlouvat. Je to dáno zkušeností, kterou jen málo který „flokovač“ pravdivě popsal. Ano, mám na mysli nepořádek, který po flokování zůstane. Ne vždycky lze odnést předmět (modul, diorámu), na který má být tráva aplikována, do nějakého místa, kde nevadí do široka rozptýlená travní vlákna. Ale kolejiště nikam přenést nelze. A pak zde byla druhá věc, která mi vrtala hlavou. Všechny aplikátory, které jsem kdy viděl, měly otvor se sítkem o průměru několika centimetrů, což přináší problémy při zatravňování maličkých ploch. Tak mne napadlo udělat si „flokovací tužku“. Přečíst celé…
Nové poznatky s přípravou leptů před barvením, aneb Znáte GALVINOL?
Vydáno: 29.6.2015Čas od času se modelářská obec vrací k tématu barvení modelů (rozuměj vlastnoručně zhotovených modelů z kovového či plastového materiálu). Nezřídka je pak slyšet: „ono se mi to sloupalo“. Příčin odprýsknutí či kompletního sloupání barvy je několik a zřejmě neexistuje jednoduchá odpověď proč se to stane. Záleží na mnoha faktorech. Člověk se pak v takových případech oprávněně diví, jak je možné, že všelijaké staré konstrukce či stroje mají původní nesloupaný barevný nátěr, zatímco my dnes máme v zádech rozvinutý chemický průmysl a přesto barvy nedrží. Přečíst celé…
Zajímavá kolejiště Zdeňka Slabého
Vydáno: 25.6.2015Čas od času se ozve od polských hranic z Karviné Zdeněk Slabý a pošle pár fotek kolejišť v měřítku N. Jedno lepší jak druhé. Některá stvořil na zakázku, nyní konečně poslal ucelený soubor fotek, které prezentují jeho kolejiště. Vlastně dvě, to druhé je zimní. Zdeněk patří v mašinkářském světě k velmi známým osobnostem. Jeho stromečky, lampičky, návěstidla, trakční vozidla a další modelářské doplňky si na svá kolejiště pořídil kde kdo. Já také. Nabízí je na svém e-shopu VLAKYTAKY – ZDE. Čtěte DODATEK. Přečíst celé…
Parní víkend v Rosicích nad Labem (2015)
Vydáno: 21.6.2015Při poslední modelářské besedě v Naganu jsem upadl v podezření, že jsem od mašinek dezertoval k parním strojům. Se smíchem jsem na to kývnul, čímž jsem možná všemu nasadil korunu na hlavu. Samozřejmě, tomuto postřehu se nemám jak bránit (ani nechci), protože když se to vztáhne k článkům, které v poslední době dominují na webu, je to pravda. Tak tedy pokračujeme reportáží o parním víkendu v Rosicích nad Labem. Přečíst celé…
Parní lodě I., aneb Pára ještě stále žije! (recenze)
Vydáno: 17.6.2015Stačilo nějakých dvě stě let a ve své době převratný objev – parní stroj -, který byl katalyzátorem průmyslové revoluce v 19. století, vzal za své. Dokonce až ani tvůrci letadlových lodí nepočítají s párou při startování letadel – ZDE. 🙂 Ale to je naštěstí jiná kapitola. Parní stroje zmizely z průmyslových a zemědělských závodů, z dopravy, odevšad. Naštěstí pár se jich zachránilo v muzeích, aby nové generace měly představu, co to bylo za krásu. Přečíst celé…
Grilovačka u hřbitova
Vydáno: 14.6.2015Desítky let předpovídají rosničkáři počasí a jen výjimečně a spíše omylem se jim to povede. O to podivnější bylo, že Aladin v chytrém mobilu tvrdošíjně hlásil dokonce několik dní předem, že odpoledne v sobotu 13. června bude pršet – a pršelo. Ausgerechnet v době, kdy se v usedlosti u hřbitova uskutečnilo dlouhodobě plánované výjezdní zasedání modelářské společnosti z Nagana spojené s grilovačkou. Přečíst celé…