A znovu k čištění kolejí

Před časem jsme s Honzou Merhautem publikovali drobný příspěvek k čištění kolejí (ZDE) poté, co jsme do věčného boje s prachem zapojili vědu. Metodou elektronové skenovaní mikroskopie bylo odhaleno, jaká poškození na povrchu kolejnic napáchají všelijaké (a doporučované) prostředky obsahující abrazivo. Ozvalo se pár kolegů, kteří připomenuli všelijaké „zázračné vodičky“; z některých z nich se posléze vyklubal petrolej. Diskuse ale pokračuje (i mimo Honzíkovy vláčky), a to je dobře. Včera přispěl s velmi zajímavým poznatkem kolega Ladislav Křemeček.

  Protože se ale k novým diskusním příspěvkům dříve publikovaných statí čtenáři Honzíkových vláčků pochopitelně nevracejí, volím tuto formu upozornění. Kolega Křemeček  zabrousil (zřejmě po přečtení cit. článku) do historie poválečné „čistící chemie“, kterou v té době poznaly a testovaly naše babičky a prababičky (nejsme už žádní malí kluci.. :-)). Napsal: Slyšeli jste už někdy o Diavě? Technici IBM po zkušenostech s českými elektroniky si ji vozili domů za oceán již v sedmdesátých letech. Asi ji používají dodnes. Já ji používám taky snad 40 let a na kolejiště je bezkonkurenční. Nevím však jestli se ještě vyrábí, ale u prababičky by se snad něco našlo.“ Přidal jsem redakční poznámku, že pár kapek by se na vyzkoušení hodilo. Diava mi ale nic neříkala.
  Znám Okenu, Iron a taky Solvinu. Na Trabanta jsem používal zaručené leštěnky, které z něho málem sedřely barvu. Manželka zaplnila skříňky v koupelně všelijakými Savo, Prontony a jinými sajrajty, ale co je na co už dávno neřeším. Mám jiné úkoly a poslání… Jeden takový zaručený čisticí prostředek kdysi před lety použila na dokonalé „vyčistění“ povrchu ledničky a od té doby ji máme jako když Houmr patinuje Umbrou Pálenou (Honzík říká „humrou pálivou“). Když myju okna, tak stříknu do kýble trochu saponátu na nádobí a kápnu k tomu ocet – a pak už to je jen o chlapské šikovnosti, jak vždy zdůrazňuje kamarád Míra. A potom –  člověk nesmí být líný a věřit kdejaké reklamě. Jednou jsem dopájel lept mostu, vyčkal až bude doma bezpečno, a v domnění, že využiji geniální přístroj na mytí nádobí, který mne zbavil okovů, vypral jsem v něm ten lept. Chyba. Prostředek na leštění skla používaný v myčce z něho udělal předmět, na který nechytlo vůbec nic, hlavně ne barva.
  Zpátky ale k té Diavě. Jelikož ráno je moudřejší večera, tak jsem hned jak jsem pustil počítač zadal do vyhledávače heslo „čistič Diava“. A ejhle vyskákalo na mne několik odkazů na čističe všeho druhu od slovenského výrobce Tatrachema. A to už jsem byl skoro doma, protože tuto značku jsem si pamatoval. Dotázal jsem se tedy kolegy Křemečka, zda-li měl na mysli produkci této firmy a poslal jsem mu nalezený odkaz – ZDE – s tím, že jsem vsázel na produkt Diava multifunkční 330 ml, čistící prostředek na kov, sklo, dřevo, elektroniku…
  „Jasná zpráva,“ ozval se obratem kolega, „ale je to ta červená Diava politura (ve výše cit. linku druhá shora –  pozn. J. H.). Těch 200 ml by mělo stačit na kolejiště tak na sto let, pokud to ovšem nezabaví manželka na nábytek, neboť velmi rychle zjistí, že je to lepší než všelijaké ty „prontony“. Jsem mile překvapen, že to Slováci pořád vyrábějí a za rozumnou cenu. Já tento přípravek vlastním pořád, sice už jen poloprázdnou litrovku, kterou jsem si kdysi „opatřil“ u podnikových uklízeček za hlubokého totáče, ale stále mám čím čistit.“ 

*      *      *     

  Tak, a teď už to je na odvaze každého, jakou (a zda-li) Diavu použije. Já toho ještě moc nevyzkouším, protože kolejiště mám stále jen v plánech, i když jsem se realizaci už dosti přiblížil. Ale jsou tací, co mají co čistit, a ti by mohli vyzkoušet nápad Ladislava Křemečka. My ostatní se prostřednictvím Honzíkových vláčků necháme rádi poučit.
  Panu kolegovi děkuji a rád zveřejňuji jeho snímky, ke kterým dopsal: „Pro zajímavost, co jsem před pěti lety stvořil jako své třetí kolejiště pro tehdy šestiletého vnuka…“

Foto Ladislav Křemeček (mailová adresa v redakci);  foto v perexu z cit. e-shopu

 

Rubrika: VARIO, ZPRÁVY

komentářů 11

  1. Bohouš napsal:

    .. hmm, zajímavé. Pamatuji si, že červená Diava se skutečně používala na „odchrastění“ (to je slovo, brr…) potenciometrů, ale na koleje jsem ji fakt nezkoušel. Něco o Diavě jsem našel také zde: (příspěvek Sinclaira, 30. 12. 2010)

  2. brejsak napsal:

    Asi na tom něco bude, zkusím to použít, mám Diavy docela dost. Kdysi jsem od starého a zkušeného elektrikáře, který opravoval rádia a televizory, dostal tip, který jsem potom mnohokrát ověřil v praxi. Dělal jsem servisáka asi 10 let na lodích po celé Evropě a když se někomu porouchal (měl mrtvý bod a nebo chrčel) klasický, otočný reostat, který byl dříve všude, stačilo do něj injekční jehlou kápnout Diavu, 5x otočit sem a tam a byl opraven. A světe div se, už jsem ho za celou svou praxi nemusel měnit. Tak dobrá byla Diava na slanou vodu! Nepochybuji, že by to na kolejnicích nemělo fungovat!

  3. Jaroslav Vorlíček napsal:

    Je zajímavé si přečíst diskuzi na téma čištění kolejí. Použití politůry DIAVA může být zajímavé, je fakt, že z nábytku odstraní špínu znamenitě, ale pozor na případné „mastné“ fleky. Při všech těchto úvahách je zajímavé, že firma EISHINDO, výrobce nejmenší velikosti „T“, o které jsem již psal, dodává v balení svých „napájecích“ kolejí i proužek cca 8 x 50 mm jemného smirkového papíru. Tak jak se v tom má našinec orientovat. Tolik na téma čím čistit koleje. Jarda

  4. Jiří Kubík napsal:

    Dobrý tip, ale zapomenutý. Co jsem se Diavy napoužíval do potenciometrů při opravách…? Ale na koleje? To mě nikdy nenapadlo…. J. Kubík Nvlaky

  5. Jirka napsal:

    Otázka mimo, ale k Diavě. Složení je mastné? Napadlo mě s tím udělat ochrannou vrstvu na starší škodovce se zvětralým lakem. Přípravky na auto moc nefungujou, nejspíš proto, že auto je staré a má jiný typ barvy. Díky

  6. Jan Merhaut napsal:

    Podle mého názoru je použití Diavy na koleje nesmysl. Proti chrastění potenciometrů asi fungovala, jenže tam šlo spíš o odstranění jemného oděru dráhy a hladší klouzání. Diava je politura na nábytek a jejím smyslem je podle mého názoru vyleštění a zahlazení (zaplnění) škrábanců. Podle mých nejnovějších zkušeností je nejlepší čistý hadřík navlhčený isopropyl alkoholem. Ten lze koupit pod názvem PRF IPA v GES Electronics. Popis na dóze říká: Universálně použitelný jemný čisticí sprej pro elektroniku. Použití: Jemný ispopropyl alkohol odstraňuje nečistoty, olej, mastnotu a kalafunu z plošných spojů a magnetických hlav stejně dobře jako z ostatních částí jemné mechaniky a optiky. Ale nikomu svůj názor nevnucuju.

  7. hlav napsal:

    Co má smysl a co je nesmysl bych nechal na těch, kdo už Diavu vyzkoušeli. Ty jsi – jak Tě znám – určitě ještě tento přípravek ani neměl v ruce, ale už přesně víš, na co se používá, jak funguje a hlavně – jak bude fungovat na kolejích. Tak je to u Tebe se vším (pokud jde o Tvoje ukvapené závěry)… A pokud jde o Tvoji novou zkušenost s isopropylalkoholem (pominu to, že jsem Ti ho už před časem doporučoval a že o něm víš z článku, na který odkazuji a na němž jsi se podílel), tak víc než citace z popisu na dóze mne budou zajímat Tvé skutečné zkušenosti s ním. Nepřeju Ti zklamání…

  8. Jan Merhaut napsal:

    Tak to mne zas tak dobře neznáš. Diavu jsem měl v ruce už dávno, ovšem tehdy jsem ji požíval na nábytek a ne na koleje. A rozhodně to nebudu na svém kolejišti zkoušet. Pokud jde o moje vyjádření k isopropylalkoholu, snad dost jasně jsem napsal „podle mých nejnovějších zkušeností“, tedy za prvé to nepředstavuji jako novinku, za druhé snad to jasně vyjadřuje, že s jeho použitím praktické zkušenosti mám. Čistil jsem s ním celé své domácí kolejště, starou i novou část. Snad to jako zkušenost stačí. A pokud jde o Diavu. Dnes jsem ji viděl v Kauflandu na regále, a tak jsem se podíval na složení: 30 % je směs olejů!!! Takže koleje se zpočátku budou hezky lesknout, ale potom ty oleje krásně zachytí prach a následně vytvoří dokonalou isolační vrstvu. Také na bandáže hnacích vozidel budou ty oleje určitě to pravé. Nechápu, jak tenhle přípravek mohl někdo doporučit k aplikaci na kolejích.

  9. hlav napsal:

    Takže se přece jenom potvrzují moje slova, že Ty vždycky všechno víš nejlíp a dopředu, aniž bys to vyzkoušel. Především, já nechápu Tvoji aroganci spočívající ve slovech „Nechápu, jak tenhle přípravek mohl někdo doporučit k aplikaci na kolejích“. Zaprvé, ten „někdo“ má své jméno, které je uvedeno v záhlaví článku. Za druhé kolega Křemeček uvádí, že Diavu používá desítky let s maximální spokojeností, tak asi něco na tom bude. A za třetí – jak je z článku patrné, nejspíš s ní neprolívá kolejiště jako když se čistí nábytek, ale aplikuje tento čistící prostředek v míře minimální, tedy rozumné, když mu stačí po celou tu dobu jedna dávka. Podle mé úvahy využívá čistící a nikoliv konzervující účinek Diavy (vidím to tak, že ji vytírá do sucha). Což ty nemusíš, protože isopropylalkohol stačí vyprchat, než stačíš setřít rozpuštěnou špínu. Já jsem Diavu nezkoušel, nemohu být tedy soudcem ani rozhodčím, nicméně jako vydavatel a redaktor „svého“ webu jsem vděčný za každou zajímavou informaci. Je na čtenáři, aby si všechno přebral svojí hlavou… A jsem vděčný i za racionální diskusi, k čemuž několik kolegů výše přispělo. Jelikož Tvé připomínky mi zase tak moc racionální nepřipadají (důvody jsem uvedl), tak s Tebou polomizuji. Ne kvůli tomu, čím si budeš čistit koleje a vlastně ani ne kvůli Tvému názoru na použití Diavy, ale především proto, jak odsuzuješ názor jiného. A tím také diskusi s Tebou na toto téma končím. Vše dobré, hlavně zdraví…

  10. Jan Merhaut napsal:

    Nemáme si co vyčítat – Ty také přece víš nejlíp, že kolega Křemeček koleje vytře do sucha (ještě jsem sice neslyšel, že by se olej dal úplně odstranit do sucha bez použití rozpouštědla, ale vím, jsem jen trouba co ničemu nerozumí). A také víš, že isopropylalkohol vyprchá dřív, než stačím setřít rozpuštěnou špínu. Aniž by ses přesvědčil. Jenže když mi vlaky po vyčištění isopropylalkoholem jezdí bez jediného zastavení způsobeném vlivem nečistoty na kolejích, není to podle tebe důkaz. Přesvědčovat se o účincích Diavy nebudu – na své kolejiště ji v žádném případě nedám. Vraťme se k exaktím metodám – ať odborníci, kteří exaktně zkoumali koleje po ošetření různými metodami zjistí, zda a jaká residua na koleji zůstanou po aplikaci Diavy a po aplikaci isopropylalkoholu. Ale nechme diskuse, ať se vyjádří jiní.

  11. AJETO napsal:

    Pardon, že sem píši po tak dlouhé době od uvedení tématu, ale nedá mi to. Pan Jan Merhaut trošku píše nesmysl, protože kdyby si přečetl začátek, tak se jedná o Diavu multifunkční. A ta obsahuje přesně tu složku isopropylalkoholu, kterou používá ve svém čističi. Takže ne leštěnka na nábytek, ale čistič a odpuzovač prachu:

    https://www.eva.cz/zbozi/DRO17541/diava-multifunkcni-330-ml/?gclid=EAIaIQobChMI9rWAwLvL4AIVrr3tCh3kTwWmEAQYBCABEgKHIvD_BwE#popis

    Takže ne toto: https://www.eva.cz/zbozi/DRO00937/diava-politura-500-ml/?gclid=EAIaIQobChMI8cbk073L4AIVyMCyCh3Bug9KEAQYASABEgKYvvD_BwE#popis

Vložit komentář

Text komentáře: