Postup nahrání zvukového projektu do zvukového dekodéru ZIMO pomocí centrály Z21

Na začátku 16. sezóny existence webu Honzíkovy vláčky jsem získal vskutku zajímavý příspěvek. Pravda, pro mnoho modelářů–čtenářů HV možná bude z hlediska obtížnosti vyjádřené na stupnicí 1 až 5 hodnocen „šestkou“. 🙂 Nevadí. Ne všechno musí všichni umět. Za důležitější považuji publikovat i příspěvky určené pro fajnšmekry. Ostatně, co jsme věděli před 16 roky o digitálním kolejišti a modelech? Ještě před pár roky byly zvukové dekodéry netušenou záležitostí. A dnes? Běžně se instalují i do malých N-kový modelů. A ještě: Jakoby se snad začalo naplňovat mé dávné přání: „N-kaři všech odborností, spojte se (na stánkách HV)!“ (pozn. J. H.)

1. Výběr zvukového projektu

  Zvukový projekt pro řadu trakčních vozidel si lze vybrat na webových stránkách ZIMO – ZDE. Některé projekty jsou zdarma, ale některé jsou zpoplatněné (zakódované). Pro ukázku toho, jak se to dělá, jsem si vybral zvukový projekt od ZIMO pro dieselové lokomotivy s motory od firmy NOHAB, který budu instalovat do zdigitalizovaného a ozvučeného modelu M61 MÁV ve velikosti N od firmy KATO přezdívaného NOHABka (obr. 1).

Obr. 1 – Výběr potřebného souboru je snadný

  Každý zvukový projekt je uložen v souboru s příponou „ zpp“, který je třeba si stáhnout (obr. 2), a jenž je pak následně možné nahrát rovnou do zvukového dekodéru. Nebo si ho je možné ještě před nahráním částečně upravit (o tom se popřípadě rozepíši jindy).

Obr. 2 – Kurzor ukazuje na vybraný soubor ke stažení

  U některých vozidel se nabízí ke stažení i soubor s příponou „zsp“, který umožňuje daleko větší úpravy, ale před nahrání do dekodéru je třeba ho převést na soubor s příponou „zpp“ (o tom také jindy).

  Kromě souboru „zpp“ je možné si stáhnout i dokument označený „i dokumenty“ (obr. 3), kde je popsáno přiřazení funkčních kláves k jednotlivým zvukům, popřípadě nastavení CV adres.

Obr. 3 –Soubor s užitečnými informacemi

  V informacích se lze dočíst pro jaké dekodéry ZIMO je projekt určen. Na dekodérech MX fungují pouze projekty označené pro MX, na dekodérech MS (novějších) fungují projekty jak pro MS, tak i starší projekty pro MX.

2. Zvukové dekodéry

  Většina zvukových dekodérů již má nainstalovaný zvukový projekt od výrobce. Například u MS500 tam jsou nahrány tři parní lokomotivy a jedna dieselová. U tohoto zvukového dekodéru lze přepínat projekty nastavením hodnoty CV265 na 1, 2, 3 nebo 101. Pokud si uživatel mezi projekty vystačí (zvláště u parních dvoumotorových lokomotiv to bude akceptovatelné), není potřeba jiný projekt instalovat. Mluvím o tom proto, že pokud nainstalujete nový projekt, tento firemní soubor čtyř projektů bude přemazán. Jde však opětovně nahrát (je rovněž k dispozici v databázi projektů na stránkách ZIMO).

3. Instalace projektu do zvukového dekodéru

  Trakční vozidlo s nainstalovaným zvukovým dekodérem postavíme na zkušební kolej připojenou k centrále Z21 datově, jenž je drátově či bezdrátově propojená s PC (tento způsob je z řady důvodů preferovaný).

  Pokud modelář vlastní pouze centrálu Z21 Start (opět datově propojenou s PC), je třeba zcela odpojit kolejiště a napájení připojit pouze k samostatné koleji bez připojení k velkému kolejišti (bude tedy fungovat stejně jako zkušební).

  Na zkušební kolej umístíme vozidlo s nainstalovaným zvukovým dekodérem.

  Do PC je třeba nahrát program „Z21 Maintenance Tool“, který je ke stažení ZDE.

Poznámka: Program se neinstaluje, ale pouze nahrává ze ZIP souboru, není tedy potřeba administrátora.

  Pokud jste k centrále Z21 připojení přes WI-FI, je třeba se přihlásit k odpovídající WIFIně (Z21_XXX) a spustit nahraný program „Z21 Maintenance Tool“.

  Program se k centrále Z21 připojí pomocí tlačítka „Connect“ na kartě „Status“ a po úspěšném navázání spojení se zobrazí další karty.

  Nyní je potřeba vybrat kartu „Decoder update“ a tam pomocí tlačítka „Open file..“ vybrat námi stažený a uložený soubor „xxx.zpp“ a stisknout tlačítko „Update…“ (obr. 4).

Obr. 4 –Update souboru

  Následně se objeví hláška (obr. 5) upozorňující na to, že přenos může být ovlivněn různými „zařízeními“ připojenými ke koleji (proto samostatná zkušební kolej), že v případě havárie při instalaci je možné se vrátit do základního nastavení (dekodér se nezničí, ale o původní projekt většinou přijdete), a že všechno co uživatel provádí je na vlastní nebezpečí.

Obr. 5 – Upozorňující hláška

  Když se zadaří, objeví se hláška informující o průběhu přenosu a velikosti přenášejících dat, o kvalitě přenosu (procentuální chybovost), a o časovém odhadu doby přenosu (obr. 6).

Obr. 6 – Hláška informující o průběhu přenosu aj.

  V mém případě se zadařilo už napoprvé (obr. 7) a trvalo to pouhých 6 minut. Ovšem po úpravě projektu, kdy jsem přidal pouze jedno staniční hlášení, už to trvalo 20 minut. U některých kvalitnějších zvukových projektů to může trvat i 1,5 hodiny.
  Poznámka: Pokud se nezadaří, možnosti řešení jsou uvedeny dále.

Obr. 7 – Oznámení o úspěšném stažení souboru do dekodéru
.

4. Co když se nedaří

  První možností je nespouštět update tlačítkem „Update…“ (obr. 4), ale kombinací kláves „CTRL+ALT+Z“. Tato možnost by měla překonat ochranu nekompatibility s dekodéry ZIMO. Už mi to několikrát pomohlo.

  Druhou možností je po neúspěchu nejprve přehrát firmware dekodéru (jakýsi BIOS dekodéru) na starší, se kterým instalace projektů lépe spolupracuje. Jde o soubor s příponou „msu“. Tyto soubory je možné rovněž najít a stáhnou ze stránek ZIMO (obr. 8-1 a obr. 8-2).

Obr. 8-1 a 8-2 – Firmware dekodéru na stránkách ZIMO

  V případě předchozích neúspěchů u dekodérů MS mám vyzkoušené, že instaluji verzi 4.227 (obr. 9).

Obr. 9 – Instalace souboru MS_4.227.zsu
.

  Instalace probíhá stejně jako u zvukových projektů, tedy vybráním souboru a stisknutím tlačítka „Update…“. Instalace probíhá poměrně rychle.

  Poslední možností vyřešení nezdaru je kombinace obou popsaných postupů.

Závěrem

  Pro povzbuzení mohu říci, že instalací zvukových projektů jsem nezničil ani jeden zvukový dekodér. To vlastní instalací zvukových dekodérů do modelů jsem jich nevratně zničil už mnoho.

VIDEOZDE

Foto autor 

.

Příště se můžete těšit na:
„Možnosti drobných úprav stávajících zvukových projektů“
„Digitalizace a ozvučení N-kového modelu NOHAB od KATO“

.

 

Rubrika: Analog - digitál, Digitalizace trakčních vozidel, Elektronika, Lokomotivy, MODELY, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: