Ozvučení T669.0 od mtb v měřítku N

V návaznosti na zveřejněný článek o úpravě modelu T699.0 „Čmelák“ od Karla Brejši – ZDE – jsme obdrželi několik málo poznatků k jeho řešení, ale také jeden příspěvek, ze kterého vyplynulo, že jeho autor šel dál, totiž že model ozvučil. Velice ochotně přistoupil na naše přání svoji úpravu blíže popsat, abychom s ní mohli seznámit čtenáře Honzíkových vláčků. Podotýkáme však, že se jedná o postup, který jsou schopni zvládnout jen zkušení a odborně fundovaní modeláři. (pozn. J. H.)

  Nový model „Čmeláka“od mtb v měřítku N má pro možnou digitalizaci připraven port NEXT18. Nikde na desce plošných spojů však nejsou vyvedeny kontakty pro možné připojení reproduktoru. Digitalizaci lze proto provést snadno, ale pouze bez zvuku.

  Problém jsem obešel použitím nejmenšího možného zvukového dekodéru ZIMO MS500 s vodiči a přechodkou. Dekodér ZIMO MS500 je běžně dostupný u tradičních obchodníků za cca 3000 Kč, přechodku vyráběnou firmou Lais pod označením 860032 lze pořídit do 120 Kč například na AliExpress (obr. 1).

  K ploškám na přechodce jsem připájel do potřebné délky zkrácené vodiče od dekodéru dle návodu (na obr. 2) a po zaizolování dekodéru i přechodky jsem přechodku přihnul k dekodéru (obr. 1). Spojenou dvojici jsem zamáčkl do portu NEXT18 na desce (pro takovouto „dvojici“ destiček je tam místa na výšku naštěstí dost) a řádně dokola přichytil izolační páskou (je to nutné, aby při nasazování kapoty nedošlo k vysunutí z portu) (obr. 3).

  Dva fialové drátky z dekodéru jsem připájel přímo k miniaturnímu reproduktoru s ozvučnicí (použil jsem nejmenší možný ZIMO LS8x12x8). Pro umístění „repráčku“ s ozvučnicí bylo třeba zkrátit závaží v přední části modelu, a to až ke šroubku (obr. 4).


Obr. 1 – Přechodka Lais 860032 (vlevo) a dekodér ZIMO MS500 (vpravo) před spájením

Obr. 2 – Schéma zapojení vodičů k přechodce

Obr. 3 – Instalace dekodéru s přechodkou do konektoru NEXT18 v desce plošných spojů

Obr. 4 – Instalace „repráčku“ ZIMO LS8x12x8 pod desku plošného spoje na opačné straně modelu; šipka ukazuje šroubek, po který (s rezervou) bylo nutné zkrátit přítěž, aby se vešel „repráček“

.

  „Repráček“ s připájenými drátky je třeba opět důkladně zaizolovat, aby nedošlo ke kontaktu s vodivými částmi desky, a to zvláště v místech s připájenými drátky od podvozku.

  Tímto řešením zůstala zachována bez úpravy celá deska tištěného spoje, včetně světel a upevnění desky k závaží.

  „Repráček“, dekodér i přechodka mají přesně stejnou šířku jako deska tištěných spojů. Jelikož se při upevnění dekodéru a „repráčku“ nelze vyhnout minimálně jednomu omotání izolační páskou, zhorší se již tak mizerné snímání a nasazování kapoty. Jde to, ale je to náročnější a je třeba trpělivosti.

  Nahrání zvuku do dekodéru jsem provedl přes Z21 pomocí aplikace Z21-Maintenance Tool, a to volně dostupného projektu ZIMO_Rh478.zpp (hledejte v ZIMO databázi zvuků pod slovenskou T478). Aplikace na začátku nahrávání většinou hodí chybu bez možnosti pokračování. Toto řeším nejprve přehráním firmware (zcela stejný postup jako při nahrání zvuku) na starší verzi MS_4.227.5 (rovněž ke stažení na stránkách ZIMO). Někdy ještě pomůže nahrávání nespouštět v aplikaci tlačítkem „Update“, ale klávesovou zkratkou „CTRL+ALT+Z“.

VIDEO

  Na autorově kanálu Baden Baden instalovaném na YouTube je pod heslem „Čmelák T699“ video obsahující jízdu ozvučeného Čmeláka – ZDE

Foto a video autor

rev. 8. 1. 2025 (doplnění odkazu na video)

.

 

Rubrika: DÍLNA, Elektronika, Lokomotivy, Nápady, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: