Čmeláci z produkce mtb už jezdí i v ostrém oblouku. Ale jen po zásadní úpravě podvozku

Po delší době bylo firmou mtb vyslyšeno volání N-kařů po nějakém novém modelu. V říjnu 2024 se na modelářský trh dostal v měřítku N model skvělé československé diesel-elektrické lokomotivy řady 770 (ex. T669.0/1) v nátěru z 80. let a řady 771 (ex. T669.1) v nátěru z konce 90. let min. st. Lokomotivy, kterým se neřekne jinak než „Čmelák“. Není mi příjemné, že tento nový model představujeme s kritickými výhradami k jeho jízdním vlastnostem, protože rozhodně nepatřím k těm, kteří nejdříve vše od mtb a priori očerňují, místo aby ocenili, co tato firma dělá pro české (a slovenské) modeláře. Pravdou ovšem je, že bez dále popsané úpravy, se kterou přichází Karel Brejša, by bylo ježdění s touto lokomotivou k uzoufání. (pozn. J. Hlaváček)

  Dlužno ještě zdůraznit úvodem, že negativa nového modelu nezaregistroval jen Karel Brejša (viz dále). Slyšel jsem je i od jiných modelářů, kteří si první kusy z nové série koupili. Shrnuto podtrženo – poznatky jsou především tyto:

• model „Čmeláka“ jezdí jenom po rovině,
• v malých i velkých obloucích hned na začátku oblouku vypadne z kolejí,
• špatně sbírá napájení i na rovinách,
• vypadávají kardanky u motoru (pravděpodobně jsou krátké),
• model nic neutáhne.

Možné řešení neduhů modelu dle ověřeného návrhu Karla Brejši

  Hned jak modeláři postavili nového „Čmeláka“ na koleje, začal jsem registrovat stížnosti, že lokomotiva projede oblouky R2 jen s obtížemi, menší vůbec. A i když mtb na svých stránkách (v návodu CZ_N770.pdf – pozn. J. H.) „alibisticky“ upozorňuje, že model projede cit. „min. poloměr oblouku 200 mm“, jinými slovy nikoliv R1, tak málo naplat, většina N-kařů na svých kolejištích modeluje většinou lokálkové tratě, takže je jasné, že se na nich snaží projet i s novým šestinápravovým Čmelákem. Pak jsou zde ještě některé výhybky rovněž s ostrým výjezdem. A ouha, ono to v těchto „pastičkách“ nejede. Přitom ale všichni víme, že jiné šestinápravové lokomotivy od jiných výrobců takové problémy nemají. Jeden příklad za všechny: lokomotiva Nohab jak od firmy MiniTRIX, tak Kato.


Obr. 1, 2 – Model lokomotivy T669.0 (později řada 770) v měřítku N od mtb

.

  Rozhodl jsem se problém řešit, protože jsem hned tušil, v čem je problém. Pravda, krátce po uvedení první série modelu na trh nějaké úpravy mezitím udělala i fa mtb.

  Při jízdních zkouškách se mi navíc projevilo, že pokud je na kolejích byť jen nepatrná nerovnost, nepoháněná náprava (na obou podvozcích ta nejblíže ke spřáhlům) zvedne tu prostřední v podvozku, lokomotiva logicky hned ztratí tah a zůstane i s vozy stát.

*    *    *

Několik informací o Čmelácích (sestavil J. H.)

   Diesel-elektrickou lokomotivu řady T669.0 (později řada 770) vyvinuli a následně vyráběli od r. 1969 v pražském ČKD, přičemž její vývoj začal už v r. 1963. Pro potřeby ČSD a průmyslových vleček vyjelo z této továrny na 350 lokomotiv. Později, po přenesení výroby těchto lokomotiv do SMZ (Strojárskeho a metalurgického závodu, n. p. Dubnica nad Váhom)1) a po úpravách zde vznikly verze T669.1 (ř. 771) a širokorozchodná verze T669.5 (ř. 770.8). Rozdíl mezi typy 770 a 771 byl především v uložení podvozků pomocí závěsek a vahadel.2) Tato třída těžkých posunovacích lokomotiv předčila svými vyrobenými počty všechny rekordy. Kromě potřeb ČSD a podniků byly ve velkém vyváženy do SSSR, Polska Indie, Iráku, Sýrie a Albánie, přičemž v mnoha případech jsou i dnes stále provozovány. Celkový počet vyrobených kusů přesahuje číslo 8 000, což z ní činí největší sérii lokomotiv, která kdy byla v Československu vyrobena. Právě z označení těchto lokomotiv pro SSSR zkratkou ČME3 vznikla jejich přezdívka „Čmelák“.3)

Obr. 3 – Lokomotiva řady 770.069-3 Čmelák v depozitu NTM v Chomutově (foceno 19. 10. 2022) 

.

  Šestinápravová lokomotiva se dvěma podvozky má páry kol uloženy v rádiusových ramenech a mají jednoduché odpružení vinutými pružinami. Tělo je namontováno na rámu pomocí osmi kotev. Lokomotiva je kapotového typu s vnitřní, excentricky umístěnou kabinou obsluhy.

  Pod přední kapotou je umístěna trakční sestava, tj. vznětový motor K 6 S 310 DR s trakčním generátorem TD 802 a pomocná strojní zařízení poháněná vznětovým motorem přes hydrodynamickou převodovku. Jsou zde také umístěny další nezbytná zařízení a ventilátory. Trakční motory TE 006 jsou uloženy na nápravových dvojkolích. Pod čely na obou představcích je i velká zásoba písku, pod zadní kapotou jsou umístěny baterie.4)


Obr. 3 až 8 – Lokomotiva T669.0001 Čmelák v Muzeu ČD v Lužné u Rakovníka dne 29. 8. 2018

__________________________________________

 1) Názvy této továrny (od roku 1950) dle Wikipedie.cz:
1950–1953 Škodove závody, n.p. v Dubnici nad Váhom
1953–1962 Závody K. J. Vorošilova, n.p.
1962–1978 Strojárske a metal. závody, n.p. (zkratka SMZ)
1978–1990 Závody ťažkého strojárstva, n.p. v Dubnici nad Váhom (zkratka ZTS nebo ZŤS)
1990–1996 Závody ťažkého strojárstva Dubnica nad Váhom, štátny podnik
od 1996: Závody ťažkého strojárstva Dubnica nad Váhom, akciová spoločnosť
2) Podle Wikipedie.cz- ZDE
3) Lokomotivy pro export do SSSR nesly pořadové označení ЧМЭ-3, což byla zkratka ze slov Чехословацкий маневровый тепловоз с электрической передачей, tedy ČME-3 – československá posunovací motorová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Podle Vlaky.net – ZDE
4) Podle Wikipedie.cz- ZDE

*    *    *

   O „Čmelácích“ jsme na stránkách Honzíkových vláčků již psali v souvislosti s tím, když jsme pátrali po pravdivosti fámy, že naše T699.0 („Čmeláci“) jezdily a tahaly kosmické lodě po Bajkonuru – ZDE a ZDE. Všechny nepodložené zvěsti o „Čmelácích“ na Bajkonuru vznikly nejspíš z výrazné podoby této lokomotivy se sovětskou TME (ty pracují na Bajkonuru dodnes). Jak moc se naše T699.0/T699.1 vcelku či v dílčích komponentech staly předlohou pro vznik sovětské TME zůstává skryto v archivech a vzpomínkách samotných konstruktérů.

*    *    *

Model a jeho vybavení

  Model T699.0, resp. T699.1 přezdívaný „Čmelák“ v měřítku 1:160 je zdařilý produkt české firmy mtb. Zachovává modelové rozměry odvozené z originálních výkresů, stejně jako podstatné detaily na karosérii a podvozcích i barevné provedení v dobových barvách. Model kopíruje IV. etapu. Délka modelu přes nárazníky je 109 mm, hmotnost 85 g. Výrobce garantuje (jak už je uvedeno) jízdu v obloucích s poloměrem nad 200 mm. Model je vybaven motorem se setrvačníkem, pohání čtyři z šesti náprav, které jsou bez bandáží. Instalovaná DPS je připravená pro připojení dekodéru s konektorem Next18S. V analogovém provedení (z výroby) má model přepínatelné osvětlení (bílá/červená) dle směru jízdy.

  Firma mtb uvedla první sérii modelu na trh v říjnu-listopadu 2024.

.

Úprava modelu „Čmeláka“

  Případná úprava jízdních vlastností bude vyžadovat kompletní demontáž modelu a zásahy do konstrukce rámu a podvozků. K tomu je tedy nutné připomenout, že tím zanikne záruka výrobce, jak na to upozorňuje v návodu – ZDE.

Obr. 9 – Kompletní rozborka modelu

  Lokomotiva se musí rozebrat do posledního šroubku. Nemusí se rozebrat jen převodovky podvozků vyjmutím ozubených kol (ale mohou), jinak všechno.

• Nejdříve se klasicky za pomocí šroubováčku sejme karosérie zamáčknutím čelních západek.
• Odpájí se drátky napájení z obou podvozků, následně i napájení pro elektromotor.
• Vyšroubují se dva šroubky, které zajišťují DPS („tišťák“) a ta se sejme z rámu.
• Vyšroubují se dva šroubky z přítěže schované pod DPS, které se i s třmeny sejmou z rámu.
• Třmeny se následně sejmou i z obou podvozků; před tím se ale musí vytáhnout spřáhla z domečků.
• Oba podvozky se vyndají z rámu lokomotivy.

  V další fázi demontáže se

• opatrně stáhne plastový ochoz kolem celé lokomotivy, pokud již nebyl odmontován, přičemž
• většinou vyskáčí i stojky zábradlí na ochozu, ale s tím se nedá nic dělat.
• Pokud se sundá plastový ochoz z rámu, zpřístupní se dva páry šroubků na každém čele rámu. Když se povolí, tak se z modelu dají odstranit čelní pluhy, které jsou zásadní příčinou toho, že lokomotiva neprojede nejmenší oblouk (R1).

  Ve třetí fázi demontáže se

• musí odšroubovat plastový kryt, znázorňující palivovou nádrž na modelu.

  Holý rám se vloží do svěráku opatřeného měkkými čelistmi (nebo kryty) a

• v místě otáčení podvozků – tj. v přední části výřezů pro podvozky se kulatým pilníkem zvětší výřezy v odlitku rámu, aby se zvětšil úhel natáčení podvozků.


Obr. 10, 11 – Detail úpravy rámu (na obou stranách) ve výřezech pro podvozky

Poznámka: Stačí opravdu málo, jen několik desetin mm. Jde o to, že onomu vytáčení podvozků na jednu stranu vadí plíšky od sběru napájení z podvozků. Úprava spočívá v pročištění místa, de facto v odstranění barvy a nepatrném probroušení rámu. Nakonec je nutné se zbavit kovových pilin důkladným umytím v isopropylu a vyfoukáním.

  Tím je úprava rámu hotová.

  Nezapomeňte, že při zpětné montáži se už nepřidělávají pluhy. Prostě něco za něco – model bude bez pluhů, jinak byla celá práce zbytečná. Zůstanou-li na modelu pluhy, nebude jezdit v obloucích. Ostatně, na N-kových modelech je absence pluhů obvyklá.

  Ale tím celková úprava model nekončí. Ještě je nutné upravit podvozky.

• Z obou podvozků se vycvakne spodek a vyjmou se všechna dvojkolí, včetně sběracích plíšků s drátky. Jak se lze přitom přesvědčit, plíšky sbírají napájení pouze ze dvou náprav.
Poznámka: Jak už jsme psali ZDE, v případě „Čmeláka“ od mtb jsou nepoháněné 3. a 4. náprava (ty, které jsou nejblíže palivové nádrži).
Poznámka: Hledal jsem, co by volné (vnitřní) nápravy lépe přitlačovalo ke kolejnicím. Proto jsem na středy originálních sběracích plíšků napájel 1mm silný fosforbronzový plíšek (co nejmenší vrstvou cínu). To proto, že by se tam jinak nevešlo hnané dvojkolí.
• Na koncích jsem připájené plíšky stočil špičatými kleštičkami o 90°, aby se větší plochou dotýkaly obruče kola. Zajistil jsem tak, že vnitřní dvojkolí budou vždy přitlačována ke kolejnicím.

• Po úpravě výrobcem je už na nových sériích výřez pro 3. a 4. nápravu zvětšen, takže sběrací fosforbronzové plíšky stačí napájet také z vnitřní strany dvojkolí (nebudou se tak znečišťovat jako když jsou na ploše kol a zanáší se prachem z kolejiště).

• Dále se musí nepoháněným dvojkolím umožnit i trochu větší pohyb nahoru a dolů. Za tím účelem je potřeba trochu vyškrábnout vedení v rámu podvozku nebo ho kulatým j ehlovým pilníkem propilovat a dodržet při tom kolmost k rámu podvozku.

Obr. 12 – Úprava držáku podvozku, vlevo originál, vpravo upravený držák

Obr. 13 – Úprava sběracích plíšků


Obr. 14 až 17 – Detaily úpravy podvozku

  Tím se nestane, že nepoháněné dvojkolí při jízdě po nerovnostech kolejí nezvedne do vzduchu prostřední nápravu. Po úpravě všechny nápravy krásně kopírují koleje a model tím pádem adhezně utáhne i víc vozů.

Poznámka: Při hledání nejlepší verze úpravy jsem přistoupil i k výměně jedné středové nápravy za bandážovanou a jelikož mi napájení nyní sbírá všech šest náprav, jízda je za každých okolností klidná a plynulá.

  Podvozky jsem zbavil pilin důkladným vypráním v izopropylu za pomoci zubního kartáčku. Při zpětné montáži jsem je promazal vazelínou.

  Zpětná montáž modelu je snadná, je věrným opakem postupu při rozebírání. Jediná změna spočívá v tom, že se pod ochoz nepřišroubují ony kolizní pluhy. S jízdou takto upraveného „Čmeláka“ už nebudou potíže ani v ostrém oblouku R1 a určitě s ním bude majitel nadmíru spokojen.

Obr. 18 – Zpětná montáž modelu; sestavovat se musí ve správném směru jednotlivých dílů, setrvačníkem dopředu a plastovým ochozem pro kabinu výstupky dozadu, přesně podle fotografie

 

Poznámka redakce: Po dohodě s autorem této statě mohou ti, kteří si na popsanou úpravu netroufnou, požádat o její provedení. Toto lze vyžádat přímým kontaktem s autorem, nebo prostřednictvím redakce. Podmínky si každý dohodne s Karlem Brejšou sám.

Foto autor (1 – 2, 9 – 18) a hlav (perex, 3 – 8) 
.

Upozornění

  Tento článek publikujeme až po oznámené „havárii“ grafiky webu, ke které došlo někdy okolo 10. 12. 2024, nikoliv naší vinou, ale kvůli námi těžko ovlivnitelné novelizaci software (buď Microsoftu, nebo WordPressu).  Jak odhalila analýza, problém spočívá v kolizi zabezpečené (https://…) a nezabezpečené (http://…) webové stránky. Jak už jsme uvedli (díky upozornění čtenáře Jindřicha V.), prohlížeč MS Edge (pokud ho používáte) lze nastavit tak, aby zobrazoval na zabezpečené stránce (https://…) zdroje nezabezpečené (http://…) … což je náš případ. V nastavení MS Edge je třeba povolit výjimku pro náš web – takto:

Nastavení -> Oprávnění pro soubory cookie a weby -> Nezabezpečený obsah (v dolní části stránky). Pak do sekce „Povolit“ přidat adresu www.honzikovyvlacky.cz, což je ale nutné napsat bez uvozovek (jak bývá obvyklé). Tím se povolí kombinace protokolů „http“ a „https“ na jedné stránce.

Děkuji za upozornění a svým způsobem dočasné individuální řešení pro uživatele, kteří se na weby koukají v MS Edge. Jak se nastavuje stejná výjimka v jiných prohlížečích neznáme. Na kompletním převodu webu do zabezpečeného režimu se pracuje, ale budu to chvíli trvat. 

Tento článek publikujeme z praktických důvodů v jiném chronologickém pořadí. 

hlav.

Rubrika: DÍLNA, Lokomotivy, MODELY, Modely Karla Brejši, Nápady, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: