Hasičský záchranný vlak v modelových měřítcích (4)

Najít příklady profesionálně vyráběných modelů hasičských a záchranný vlaků není nic moc složitého. Ono jich zase tak moc není. Do výroby těchto modelů se pustilo jen několik málo především německých modelářských firem, neboť právě tam existují reálné předlohy. Kopírovány jsou vlaky německé nebo švýcarské. Několik příkladů těchto modelářských skvostů (nikoliv levných) přinášíme v tomto prozatím posledním dílu seriálu k danému tématu. A jako vždy předesíláme, že přivítáme upozornění čtenářů na další objevené modely.

  Model švýcarského hasičského a záchranného vlaku v měřítku G1) byl před časem publikován na stránkách webu Innolutions.ch. Kupodivu, v současné době (2025) není ukázka třívozového modelu dostupná. Naštěstí máme staženou kopii přeloženou do češtiny z května 2019. Autor Marco Suter v něm uvádí:2)

  „První souprava Hasičského záchranného vlaku SBB 2008 (LRZ 08) byla uvedena do provozu v srpnu 2008 v Bruggách. Od té doby se LRZ 08 osvědčil v nesčetných aplikacích. Nyní byl připraven první třídílný model vlaku LRZ 08 SBB v měřítku G.

  Je vybaven nejnovější generací digitálních zvukových dekodérů a přídavnou elektronikou pro řízení. Provedení odpovídá platným švýcarských drážním předpisům. Všechny tři vagony jsou postaveny na robustním kovovém rámu. Vozy jsou vybaveny mnoha fascinujícími detaily. Jako třešnička na dortu je na střeše cisternového hasičského vozu instalováno funkční otočné vodní dělo. Zdařilá kombinace stabilní základny z kovových dílů a detailních 3D tištěných nástaveb dodává vlaku velmi zvláštní nádech. Model překvapí díky promyšleným a inovačním řešením.

  Model zásahového vagonu je v originálu vybavené generátorem pro palubní elektrický systém, kompresorem dýchacího vzduchu, systémem filtrace dýchacího vzduchu, vodními a pěnovými věžičkami na střeše kabiny, jeřábem a různými dalšími zařízeními.

  Cisternový hasičský vůz veze v originálu nádrž na 48 000 litrů vody a 1 800 litrů pěny. V modelu s funkčním vodním dělem a nádrží je 0,9 litrů vody.

  Záchranářský vůz má v originále záchranářskou plošinou s generátorem pro napájení, schodišťový modul, záchranářský kontejner s hlavní místností, do které je vháněn vyčištěný vzduch. Do vagonu se vejde 60 záchranářů.“

  Z komentářů k článku vyplynulo, že prezentovaný LRZ byl vytvořen jen v měřítku G. S jinými měřítky (dotaz byl konkrétně na měřítko H0) se nepočítá.

___________________________________________
1) Měřítko G, ve kterém vyrábí své modely především německá firma LGB, bylo původně měřítko IIm. Modelový rozchod je 45 mm. Zdroj: Parostroj.net – ZDE
2) Suter, Marco: Hasičský a záchranný vlak z Innolutions. In: ZDE; 27. 5. 2019

*       *      *

  Na trhu byla už před lety startovací sada Märklin 29752 (hasičský vlak) v měřítku H0. Na YouTube je několik videí, např. ZDE, která tuto sadu podrobně představují. Obsahuje lokomotivu, tři vagony a sadu kolejiva na ovál. Stručně řečeno – je to hračka.


Obr. – Sada Märklin 29752 – měřítko H0

*      *      * 

S podobnou hračkou (sadou) přišla i firma PIKO.

Obr. – Sada PIKO – měřítko H0

*       *      *

  Další model hasičského vlaku od firmy Märklin má označení Märklin DB Tunnelrettungszug 26510 a opět je v měřítku H0. Jedná se už ale o moderní prostředek pro boj s ohněm v tunelu. Video je ZDE. Vlak tvoří dvě lokomotivy DB 714-046-0 a mezi nimi je pět kontejnerových vozů, jak o nich píšeme v předešlých dílech seriálu. Kromě lokomotiv jsou vozy vybarveny žlutě. Z hlediska modelářského se jedná o velmi pěkně a detailně vypracovaný model.


Obr. – Sada Märklin 26510 H0 (ve žlutém provedení) 

*      *      * 

De facto stejnou sadu s červenými vozy a dvěma lokomotivami nabízí firma Märklin. Příspěvek na YouTube má titulek BR 714 015-5 DB AG Tunnelrettungszug – video ZDE.

    *      *      *

  Hasičský vlak postavený svépomocí z běžných vagonů v měřítku H0 na kolejivu Märklin představil před asi pěti lety na YouTube modelář provozující zde kanál StummiMaMae. Lokomotivu v hasičských barvách BR 212 261-2 použil ze startovací sady Märklin 29755. Instaloval do ní dekodér ESU LoPi 5, vybavil ji bílými a červenými světly v čelech přepínanými podle směru jízdy, doplnil osvětlení kabiny a vyměnil spřáhla za digitální. Do vlaku zařadil čtyři cisternové vozy a několik dalších plošinových vozů, na které umístil kontejnery a dvě služební silniční vozidla. Všechny modely opatřil korporátním nátěrem hasičů. Ukázka na YouTube je ZDE.

*      *      *

  A konečně modely hasičských a záchranných vlaků v měřítku N. Je to bída. Jediným – zato však skvostným – dohledaným modelem takového vlaku je ten od MiniTRIX kat. č. 11444ZDE. Byť v malém měřítku, troufáme si ho označit jako „modelářský gigant“. Co do rozsahu set obsahuje dvě dieselové lokomotivy a šest hodně velkých (kontejnerových) vagonů. Model je postavený podle jednoho z originálních (zřejmě německých) záchranářských vlaků. Dlužno dodat, že je také na naše poměry velmi drahý. Aktuální nabídka na eBay právě teď (3/2025) je nabízena za 500 € plus poštovné (v nabídce „Kup teď“) – ZDE. No, tak za ty prachy? To si necháme zajít chuť…


Obr. – Aktuální nabídka (3/2025) prodeje sady hasičského záchranného vlaku MiniTRIX 11444 v měřítku N

 *      *     *

  Přivítáme upozornění na další dohledané ukázky jak historických, tak moderních hasičských záchranných vlaků, především v měřítku N. Přivítáme upozornění na chyby a překlepy.

Foto – internet; v perexu pro ilustraci hlav

.

 

Rubrika: Dreziny, jeřáby aj., FOTOGALERIE, MODELY, Modely vozidel, VARIO, ZNÁŠ TO?, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: