- Honzíkovy vláčky - http://www.honzikovyvlacky.cz -

K digitalizaci a ozvučení starších analogových modelů na příkladu BR 120

[1]V následujícím povídání si ukážeme, jaké jsou možnosti digitalizace vč. ozvučení starších analogových modelů, a to na příkladu modelu elektrické lokomotivy DB BR 120 v měřítku N od firmy Fleischmann (model 7350). Možná, že tento článek měl předcházet už publikovaným statím ZDE [2] a ZDE [3], ale to není vůbec podstatné. Nehledě na to, že dále uvedený popis se v mnohém neliší od digitalizace jiných modelů. Nechť je vnímán jako „obecný návod“. Máme zato, že každý nový popis může přispět k ušetření času. Anebo k porovnání použitých metod a postupů.

Co budeme k digitalizaci modelu se zvukem potřebovat

  Určitě budeme potřebovat

Poznámka: V současné době (2025) je na trhu několik vhodných malých dekodérů a reproduktorů. Pokud jde o zvukové modely, mnoho modelářů našlo oblibu ve výrobcích firmy ZIMO (Rakousko), konkrétně pak v modelu MS500 a reproduktoru LS8x12, které jsou u nás snadno dostupné (obě součástky k dostání např. ZDE [4]). Jsou to rozměrově opravdu maličké dekodéry a tudíž pro N-kové modely velmi vhodné. Navíc je k nim k dispozici značně široká škála tzv. zvukových projektů – viz dále. Pro starší analogové modely bez jakékoli přípravy pro digitalizaci je pak vhodné vybrat typ dekodér s vodiči. Prodávají se i další typy např. bez vodičů, s konektorem NEM651 aj. K tomu blíže ZDE [5].

Poznámka: Firma ZIMO (ale i jiné) na svých stránkách nabízí zdarma celou řadu zvukových projektů k různým parním, elektrickým a diesovým lokomotivám vč. motorových vozů. Některé zvukové projekty (obvykle pro firmu vytvořené externě) jsou zpoplatněné v řádu několika málo desítek Euro. Nahrání i těchto projektů do dekodéru je obvykle účtováno (jako služba).

.

Průzkum stávajícího analogového modelu

  U analogového modelu vybraného k digitalizaci je třeba nejdříve zjistit a promyslet tyto skutečnosti:

Poznámka: V případě BR 120 jsme se rozhodli, že původní DPS zachováme, jen na ní provedeme potřebné úpravy. Pokud se ale modelář rozhodne k výrobě nové DPS, tak musí i nově vyřešit připojení napájení.

Poznámka: Pomůckou v hledání potřebných vodivých částí je fakt, že k těmto částem jsou připojeny tlumivky k motorku (v obr. 1 pozice 4 a 5). Vlastní tlumivky je třeba odpájet, lokomotivní dekodér jejich funkci nahradí.

Poznámka: Podle některých doporučení se tlumivky odstraňovat nemusí, ve funkčnosti dekodéru nebrání, ale jelikož na druhou stranu akorát překáží, je lepší je odpájet. Nehledě na to, že v některých případech dojde i na výměnu motorku za coreless (viz dále) a u těch se nepoužívají.

Poznámka: V této souvislosti je nutné zvážit, jestli při digitalizaci nebude potřeba vyměnit původní motorek za nejnovější typ, tzv. coreless motorek. Jde o to, že starší motorky v modelech nemají zcela dobré vlastnosti při rozjezdu, jsou méně spolehlivé, potřebují údržbu tzn. čas od času potřebují vyčistit nebo vyměnit uhlíky a namazat osičku, a především jsou také větší. Naopak coreless motorky jsou v mnoha parametrech přizpůsobeny digitálnímu provozu. Mají ale menší průměr osy (prům. 1,0 nebo dokonce 0,8 mm), s čímž je nutné počítat při spojení se šnekem v prvním převodu a pro jejich fixaci je potřeba speciální „kostka“ (držák).

Poznámka: I zde je pomůckou v hledání potřebných vodivých částí to, že k těmto částem jsou připojeny tlumivky a kondenzátor. Vlastní kondenzátor (v obr. 1 pozice 6) je třeba při digitalizaci vždy odstranit.

[6]

Obr. 1 – Sejmutá karosérie modelu BR 120 odhalí DPS, na které jsme vyznačili důležité pozice
.

Jak a kde zapojit světla (žárovičky či LED)

  Nikde není napsané, že u digitalizovaného staršího modelu je za každou cenu nutné vyměnit žárovičky za LED. Je to ovšem z řady důvodů lepší. Znamená to ale obvykle upravit držáky žárovek, které bývají dosti masivní a využívají faktu, že jeden pól napájení je vyveden na kostru.

Poznámka: Pro N-kové modely výrobci standardně používají nejmenší žárovky na trhu s paticí 2,7 mm. U modelů z poslední doby už osazují DPS LED SMD. Bohužel, žádný z nich ale dosud nepřišel na trh s ekvivalentem nahrazujícím žhavené vlákno LED-kou přímo s rezistorem v původní patici. Přitom ve větších paticích jsou takové ekvivalenty vyráběné. Takže nezbývá, než si takové LED-kové světlo vyrobit (jak je např. ukázáno ZDE [7]), anebo zcela vymyslet a přepracovat uchycení LED SMD vč. rezistoru s vyústěním do světlovodů, přičemž obvykle původní držák žárovky se zlikviduje.

  Žárovičky u našeho modelu jsou zapojeny jedním pólem na kostru modelu spojenou s první kolejnicí, a druhým pólem pak přes sběrnu na DPS a přes polovodivý kontakt (v obrázku označen 8) k druhé kolejnici. Polovodivý kontakt, či dioda, je v analogovém provozu potřeba, aby vždy svítila jen jedna žárovička a to v odpovídajícím směru jízdy. Zapojení světel přes lokomotivní dekodér funguje jinak: diody před žárovičkami (i když se nebudou vyměňovat za LED) nejsou potřeba a je možné je demontovat. Další možností je nechat je v modelu bez využití (což je náš případ).

Poznámka: O osvětlení modelů se lze dočíst na stránkách Martina Pinty – ZDE [8].

  Vlastní připojení žároviček k dekodéru je trochu složitější; pojednáváme o tom v odstavci v závěru článku.

.

Co je tam ještě? A potřebuji to?

  Pružnými kontakty na DPS (v obr. 1 pozice 8, detail obr. 2) jsou pak ke sběrně připojeny lokomotivní pantografy (sběrače) přes vlastní šroubky které je drží. V kapotě je pak umístěn otočný přepínač, kterým je v analogovém modelu možné měnit odběr z kolejnice, nebo z trakčního vedení.
  V digitálním provozu ovšem odběr z trakčního vedení postrádá smysl a je možné popsané zařízení demontovat. Demontáž přepínače je patrná na obr 2. Přepínač u jiných modelů bývá ve spodku modelu mezi podvozky.

[9]

Obr. 2 – Detail přepínače napájení
.

  Na obr. 3 pozice 3 je pak vidět DPS s demontovanými tlumivkami, kondenzátorem i s demontovanými pohyblivými kontakty ke sběračům.

[10]

Obr. 3 – Model po demontáži tlumivek a příprava na digitalizaci

.

Návrh umístění dekodéru a reproduktoru s ozvučnicí do modelu (obr.3)

  U většiny analogových N-kových modelů se nějaké minimálně místečko pro dekodér najde, i zvukový, který je větší než standardní. Někdy to ale vyžaduje velké proměřování a vymýšlení a mnohdy nezbývá než zasáhnout do DPS nebo závaží, rámu aj. Ještě složitější to bývá s umístěním reproduktoru. Vždy je nutné myslet na odizolování dekodéru a reproduktoru od kovových dílů modelu.

Poznámka: U reproduktoru je potřeba vždy myslet na to, že nezbytně potřebuje ozvučnici, protože jinak nebude zvuk modelu dostatečně slyšet. Pravda, ozvučnici lze – avšak jen do určité míry – snížit, lze ji také „nahradit“ některou z části modelu atd. Bohužel, tato problematika není v modelářské literatuře dostatečně popsána, takže nezbývá než laborovat. Ale není to jednoduché…

Výzva: Jen pro zajímavost, sbíráme informace od modelářů, kteří mohou k tématu ozvučnic reproduktorů v malých (nejen železničních) modelech cokoliv říci. Rádi bychom následně vytvořili studii s praktickými poznatky. Přivítáme, když své náměty, poznatky a doporučení pošlete redakci HV.

.

[11]

Obr. 4 – Hledání místa pro reproduktor u modelu BR 120; sem se nevejde
.

  V případě BR 120 je prakticky veškerý „volný“ prostor v modelu maximálně využit pro závaží v podobě nosné konstrukce. Konstruktéry omlouvá jen to, že v době, kdy tvořili tento model, ještě asi neměli tušení, že přijde éra digitalizace, natož „zvukové digitalizace“. 🙂

  Naše řešení umístění dekodéru nakonec dopadlo tak, že jsme zvolili jeho umístění pod střechou s tím, že se musí zkrátit DPS až po místo s úchyty, trochu se shora zbrousí závaží, a tím se získá potřebná hloubka pro umístění dekodéru ( obr. 5 pozice 2). Aby nedošlo k vodivému kontaktu dekodéru s kostrou modelu, tak se pod dekodér na závaží přilepí izolační páska s přesahy.

  Pro umístění reproduktoru se většinou využívá místo pod střechou, v kabině, nad převodovkami, nebo místo mezi podvozky (obr. 4). Nic z toho však u našeho modelu nebylo jednoduše možné.

  Nakonec bylo nutné pro umístění reproduktoru obětovat osvětlení v jedné z kabin (té bližší k dekodéru), výrazně v tomto místě zbrousit závaží a ještě navíc použít nižší průhlednou ozvučnici z 3D tisku (obr. 5 pozice 1) (dodává Pojezdy.cz ZDE [12]). Lze použít i zbroušenou ozvučnici dodávanou s reproduktorem. Reproduktor s ozvučnicí byl přilepen k závaží polotvrdnoucím lepidlem (třeba tím, kterým se lepí figurky ke kolejišti, aby šly později sundat bez poškození).

Poznámka: Karel Brejša pro lepení ozvučnice na rám reproduktoru používá epoxidové dvousložkové lepidlo s kovovým plnidlem. Při nanášení lepidla (např. hrotem párátka) je nutné velmi dbát na to, aby ho nebylo moc, resp. aby nezateklo k membráně, protože tím by došlo k znehodnocení reproduktoru.

[13]

Obr. 5 – Pro umístění dekodéru v BR 120 bylo nutné obětovat jednu kabinu a osvětlení směru jízdy

.

Zapojení dekodéru (obr. 6 a 7)

Poznámka: Dále popisujeme zapojení barevně odlišených vodičů zvukového dekodéru ZIMO MS500. U ostatních dekodérů ZIMO, nebo i u dekodérů jiných výrobců bývá značení podle normy stejné, ale vždy se raději podívejte na schéma dodávané v návodu s dekodérem.

[14]

[15]

Obr. 6, 7 – Zapojení zvukového dekodéru

  A teď přichází to složitější: Druhým pólem (tzv. „+pól“) pro každou žárovičku (nebo LED s rezistorem) je buď „kostra“ (tedy část spojená s jednou kolejnicí), nebo modrý vodič. V našem případě je to „kostra“ a tedy modrý vodič není využit. Není využit ani žlutý vodič, protože druhá žárovička byla obětována umístění reproduktoru.

 

  Na výsledek digitalizace modelu BR 120 se zvukem je možné se podívat na tomto odkazu  ZDE [16].

Foto autor a internet (perex)

.