Digitalizace vč. ozvučení modelu MAV M61 NOHAB v měřítku N od KATO

Ve volném pokračování série článků si Jiří Štolba vybral popis digitalizace včetně ozvučení modelu dieselové lokomotivy MAV M61 NOHAB v měřítku N od firmy KATO. Jak známo, model švédské lokomotivy Nohab vyráběly v N-ku hned dvě věhlasné modelářské firmy – TRIX a KATO. I když oba modely jsou navenek hodně podobné, uvnitř to tak rozhodně není. Takže, kdo vlastní Nohabku od TRIXe, ten se nebude moci na tento popis spolehnout. (pozn. J. H.)

  Model je pro digitalizaci připraven vyvedením konektoru typu NEM 651. Tedy na desce s tištěnými spoji je připravena 6ti PINová zástrčka umožňující nainstalovat rovněž 6ti PINový dekodér a přes něj pak ovládat jízdu a základní osvětlení. S ozvučením, jinými slovy s instalací zvukového dekodéru, výrobce nijak nepočítá1). Tedy jak pro umístění relativně většího zvukového dekodéru, ale i pro umístění reproduktoru, není uvnitř modelu nikde ani trocha místa.

______________________________________________________________ 

1) Mimochodem, v době, kdy šel tento model do výroby ještě ani zdaleka svět nevěděl nic o miniaturních zvukových dekodérech. A co si budeme povídat – ještě ani dnes nejsou ani u nových modelů přípravy pro ozvučení běžné.

.

  V papírovém návodu dodaném s modelem (obr. 1) jsem se dočetl, že pro instalaci („standardního“) dekodéru je třeba odstranit horní část kapoty – jakousi střechu pod střechou.

Obr. 1 – Návod k modelu NOHAB

  Vlastní odstranění uvedeného není nic snadného. Je třeba tuto část kapoty regulérně vyříznout (obr. 2).

Obr. 2 – Kapota bez sejmuté střechy, ve které je již vyříznuto vyztužení – ona „střecha pod střechou“  (na snímku je již ve vytvořeném prostoru instalovaný dekodér a reproduktorem)

  Po odstranění této části kapoty mi svitla naděje, že přeci jenom, kromě dekodéru, někam dostanu i ten repráček. Podotýkám, že jsem plánoval použití nejmenšího možného dekodéru ZIMO MS500 a reproduktoru ZIMO LS8x12x8.

  Složitým vyměřováním jsem dospěl k závěru, že přesně uprostřed desky tištěného spoje je nejhlubší část (bráno od střechy k desce), kam by se repráček dal za určitých podmínek umístit. Bez kompromisů se to ale nepovede, a to ještě za cenu zhoršené kvality výsledného zvuku.

Umístění dekodéru

  Jak už je uvedeno, na výběr je jen nejmenší možný zvukový dekodér MS500 od ZIMO buď v provedení s vodiči ukončenými konektorem NEM 651 (typ MS500F), nebo s vodiči bez konektoru (typ MS500). Ve druhém případě se musí konektor dopájet.

Pozor – dekodér typ MS500N s přímo napájeným 6ti-PINem nelze použít, protože po zasunutí do konektoru by zabral část místa plánovaného pro reproduktor, který by už nebyl kam dát.
Umístění jednotlivých součástek je tedy v následujícím pořadí (obr. 3):

(zleva) konektor – reproduktor – dekodér (vodiče z konektoru obcházejí reproduktor k dekodéru)

Obr. 3 – Umístění jednotlivých součástek na obrázku

Reproduktor

  Opakuji, že bez avizovaných kompromisů se neobejdeme.

  Aby se nám reproduktor vešel mezi střechu a desku tištěného spoje, nelze použít klasickou vyšší ozvučnici, ale pouze nějakou nižší náhražku. Zvolil jsem kousek vystřihnuté umělé hmoty přilepený přímo na měkčené okolí repráčku (obr. 4). Zvuk se tím sice zajistí, ale výrazně se sníží hlasitost a kvalita hlubších tónů, s čímž je třeba počítat.2)

Obr. 4 – Vytvoření náhražky ozvučnice reproduktoru

  Zvuk je ve výsledku použitelný (zvláště k měřítku N), ale hlasitost je třeba dát na maximum, a naopak vyšší tóny ztišit, jako je třeba pískot píšťalky výpravčího. (Jak nato se zmíním v připravovaném článku „Možnosti drobných úprav stávajících zvukových projektů“.)

______________________________________________________________ 

2) S úspěchem by mohla být využita některá ze snížených ozvučnic z nabídky Viktora Pohořelého – pojezdy.eu – ZDE. Ale to ještě musíme vyzkoušet – pozn. J. H.

.

Úprava střechy

  Pro finální získání potřebného místa pro repráček (mezi střechou a deskou tištěného spoje) je třeba ještě vybrousit část výztužného plastu zespodu střechy (obr. 5), aby šel díl střechy do hlavní karosérie řádně zaklapnout.

Obr. 5 – Sejmutá střecha se musí kvůli vytvoření prostoru pro reproduktor ještě vhodně probrousit

.

Fotodokumentace

Obr. 6 až 9 – Digitalizovaná a ozvučená lokomotiva MAV M61 NOHAB v měřítku N od KATO

.

Jízdní zkouška na VIDEU – ZDE.

Foto a video autor

.

Rubrika: Analog - digitál, Digitalizace trakčních vozidel, Elektronika, Lokomotivy, Nápady, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: