Aby nezapadla zmínka o skvělé využitelnosti přípravku Vallejo Earth Texture

Před pár týdny jsem opakovaně psal o výrobě jehličnanů v měřítku 1:160. Konkrétně borovic. Cílem bylo ukázat některé sofistikované postupy užívané v modelářské praxi a také nové prostředky, které přinesl čas. Když jsem se po pár dnech vrátil k publikovanému textu (což obvykle dělám pro kontrolu chyb), uvědomil jsem si, že by stálo za to detailněji popsat přípravek, který jsem použil na kůru stromů. Akrylová pasta byla totiž primárně vyvinuta a vyrábí se pro jiný účel. Navíc, ani cíleným pátráním na internetu (YouTube) jsem nenašel užití akrylové pasty právě k účelům mnou popisovaným.

  Abych byl správně pochopen: Akrylová pasta není nic nového a objevného. Už dávno ji používají výtvarníci, malíři, grafici, medailéři – a i modeláři. Na trhu je pravděpodobně od časů, kdy došlo k rozvoji průmyslové výroby akrylových (tzv. vodou ředitelných) barev. Na rozdíl od barvy je pasta hustší1), protože obsahuje různá plnidla, takže ji lze aplikovat ve větší vrstvě a vytvářet s ní doslova 3D reliéfy. Nanáší se špachtlí nebo i štětcem, zasychá poměrně rychle (obvykle do hodiny), stejně jako barvy se ředí vodou nebo speciálním ředidlem pro akrylové barvy. Vyrábí se v bezpočtu odstínů (stejně jako barvy) a samozřejmě lze ji barvami přetírat. To platí obecně.

  Stručně a velmi výstižně (a dle mého názoru zdařile) popisují akrylovou pastu na webu Pecka-modelář – ZDE. Co na tom, že tam nabízejí konkurenční výrobek od Green Stuff Word (kat. č. GSW8435646504919ES): „Green Stuff World – Earth Textures – lehká zemina (250 ml) – je speciální akrylová pasta určená pro vytváření velmi realistického efektu bahna a půdy ve vašich diorámatech. Balení obsahuje 250 ml přípravku. Pasta má hustou a hutnou konzistenci, je rozpustná ve vodě a snadno se nanáší štětcem nebo špachtlí. Nanáší se ve vrstvách až do požadované tloušťky. Doba schnutí je 5–30 minut v závislosti na tloušťce nanesené vrstvy. Přípravek lze ředit vodou nebo akrylovým ředidlem.“ Tento popis se týká prakticky všech ostatních akrylových past, vč. té od Vallejo, o které bude dále řeč. Tak či onak, většina recenzí a video-ukázek na internetu představují (z hlediska modelářství) akrylovou pastu jako prostředek pro ztvárnění povrchu země (v tom nejširším slova smyslu). Producentů akrylových past je tedy hodně, ale jen někteří  ji adjustují do menších nádob (pod 200 ml), což by se hodilo právě k účelu, který dále popisuji.

  Běžně je akrylová pasta doporučovaná při modelování diorám, k dokrášlování povrchů, ale třeba i na zvýraznění povrchů starých zrezavělých karosérií vozidel, např. historických modelů (velkých měřítek), stejně tak na povrchy podstavců pod figurky. Atd. Atd. Namátkou vybrané odkazy jsou např. ZDE a ZDE.

  Osobně jsem akrylové pasty objevil v prodejně s výtvarnými potřebami (Davona, Praha 7), a to hned v několika baleních od řady výrobců. Samozřejmě, coby věrného propagátora španělských modelářských barev Vallejo mne zaujala 200ml sklenička se šroubovacím uzávěrem a s etiketou Vallejo – konkrétně Vallejo 26.219, Acrylic Earth Texture Brown. Koupil jsem si pastu na zkoušku a hned ji použil (s úspěchem) pro vytvoření podlahy v přestavovaném depu. Už tehdy jsem na pastě hodnotil, že se dobře nanáší, stírá do roviny, po zaschnutí na povrchu nepraská a snadno se dá barvit. Akrylové pasty různých odstínů od Vallejo lze koupit stejně tak u Martina Kořínka (Airbrushcentrum.cz – ZDE) jako u společnosti FYFT.cz – ZDE a jinde. Sluší se pro úplnost dodat, že tento přípravek není levný.

_______________________________________________
1) S hustotou barvy to je trošku složitější, ale nebudeme se tím zabývat. Samozřejmě i barvy jsou řidší a hustší, podle užití. My modeláři, častěji držící v rukou airbrushovou pistoli jak štětec, jsme zvyklejší spíše na barvy řídké, tekoucí. 

.

Netradiční použití akrylové pasty Vallejo

  Kupodivu, za dva či tři roky od nákupu mi akrylová pasta v uzavřené lahvičce neztvrdla, snad jen zhoustla, takže ji stále používám. Tentokrát mne napadlo s ní vytvořit borku (kůru) borovic. Na to se dříve doporučovala sádra, papír-maché, či disperzní lepidla plněná pískem, pilinami aj. Videí ukazujících tyto metody je na YouTube řada. Nicméně video s aplikací akrylové pasty na vytvoření borky jsem nenašel žádné. A proto si mohu myslet, že tento postup není ještě běžně obvyklý a má cenu o něm psát.

.

Postup aplikace akrylové pasty na kmen a větve stromu

  Již v minulém článku jsem uvedl, že mám ve zvyku kostru stromku stočenou z měděných drátků pocínovat (obr. 1). Jednak kvůli zpevnění „konstrukce“, ale hlavně kvůli zakrytí jednotlivých drátků. Vůbec se s tím cínováním nepářu, protože následně nanesená akrylová pasta schová nedodělky. Na druhou stranu docílit nějaký ideální („kulaťoučký“) tvar kmene a větví ani nejde a také to není účel.

Obr. 1 – Pocínovaná kostra stromu připravená na nanášení akrylové pasty

  Po důkladném omytí zbytků po cínování (kalafuna) isopropylalkoholem nanesu na všechny větve a kmen přípravek Vallejo 26.219. Podotýkám, že právě tato šarže má krásně hnědou barvu a tvoří proto vhodný základ pro další barevné doladění díla. Barevných odstínů se vyrábí několik, jak už bylo uvedeno.

Obr. 2a), b) – Přípravek Vallejo 26.219 aplikovaný na kmen a větve zdůrazní jejich skutečný tvar

.

  Nejdříve jsem k nanášení přípravku používal špachtličku, leč manipulace s relativně tuhým přípravkem (asi jako je konzistence pokrmového tuku) nebyla zase až tak úplně ideální. Proto od jisté doby ředím přípravek v mističce vodou, častěji doporučeným ředidlem Vallejo pro barvy MODEL Color (téměř do hustoty tekoucí barvy), a nanáším ho plochým štětcem. Pravda, v této konzistenci je vhodné postup nanášení 2krát či 3krát opakovat, ale proces nanášení je pohodlnější. Výsledek je po hodině schnutí/vytvrzení přípravku skvělý.

Obr. 3 – Ukázka nanesení přípravku Vallejo Earth Texture na kostru stromu
a) – čerstvě nanesený přípravek,
b) celkový snímek modelového stromu,
c), d) – detailní snímky povrchu po částečném zaschnutí přípravku (po první vrstvě jsou na snímcích  patrná místečka, kde se přípravek neuchytil a je třeba je přetřít)

.

  Struktura povrchu je díky plnidlu v akrylové pastě značně členitá, ale velmi jemná. Nechci přehánět, ale úplně jako 160krát zmenšená borka borovice. 🙂

  Po zaschnutí přípravku je potřeba borku barevně doladit. Dodám proto hned, že kdo si podrobně všimnul barevnosti borky na kmeni a větvích reálné borovice, dá mi zapravdu, že převládající hnědá barva je značně probarvená oranžově, povrch jednotlivých „strupů“ borky je šedivý. A to lze snadno vykouzlit i na modelovém stromu. Hnědou a oranžovou jsem míchal podle oka z barev Vallejo 70.826 Germ.Cam.Med Brown a 70.910 Orange Red. Po jejich zaschnutí (o očištění kmene od travních vláken – viz tvorba jehličí v minulém článku) jsem metodou suchého štětce nanesl na povrchu kmene a velkých větví světle šedou barvu Vallejo 70.990 Light Grey.

Obr. 4 – Přípravek Vallejo 26.219 a barvy na dobarvení kůry

.

Metoda suchého štětce – pár poznámek

  Nedá mi to, abych se nezmínil několika poznámkami o metodě suchého štětce. Především, stejně jako Karel Barták (povídali jsme si spolu u něho v dílně – viz ZDE) nectím přemíru užívání obvykle zkomolených anglikanizmů, jako „dry-brush“, „wash“ atd., neboť čeština má dostatek prostředků k vyjádření téhož naší rodnou řečí. Zadruhé, metodou suchého štětce se chce docílit optického kontrastu povrchu modelu – nic víc a nic méně. Zachránit s ní jinak zpackaný model nejde. Toho se dosáhne nanesením (zdůrazňuji) velmi malého množství kontrastní barvy na strukturovaném povrchu (na rovném plastu nebo skle se to rozhodně nepovede).

TIP: Když se občas koukám na videa, např. na YouTube, kde se prezentuje kde kdo, kdo umí pustit kameru, a sleduji (pod titulkem videa „dry-brush“) patlání povrchu „doporučovanými“ tahy štětcem, a vše je vydáváno za správný postup aplikaci metody suchého štětce – přepínám kanál. Ne, nesežral jsem moudrost všech, taky jsem se to musel naučit, tak jen stručně:

a) nelitujte stovku či dvě za speciální štětec pro tuto metodu. Každý štěteček z Papírnictví není pro tuto metodu vhodný. A chraňte si ho! Nepoužívejte jeden štětec pro vícero barev;

b) naučte se rozlišovat barvy základní, sekundární a terciální v tzv. barevném kruhu – podrobně jsme o tom psali ZDE. V pochopení barevného kruhu je kouzlo onoho docílení kontrastu barev;

c) kapičku barvy nabranou na štětec je třeba vetřít do jeho vlasů a současně v papírovém ubrousku barvu vytřít, až štětec na podložce nezanechává stopu;

d) teprve s takto připraveným štětcem trpělivě a jemně přetírejte jedním směrem upravovaný povrch. Právě v trpělivosti je asi problém. Mnohému kumštýři – když štětec nebarví – se zdá, že musí dobrat víc a víc barvy, že musí víc a víc šmudlat tam i zpátky, že musí štětcem kroutit v kruhu atd. A výsledkem není zvýraznění kontrastu povrchu modelu, ale šmudlanec zaplácaný dominantní kontrastní barvou. Zkontrastnění povrchu se ovšem nekoná! 🙂

Obr. 5, 6 – Makrofotografie povrchu kmene stromu ošetřená metodou suchého štětce; výsledný model borovice po aplikaci jehličí na větve (pomocí travních vláken „Polák“ různých délek)

.   

Když už jsem v tom poučování 🙂  Víte, jak se odstraní z různých povrchů akrylová barva? Pár nápadů jsem našel ZDE:

  • Stačí vědět, že zaschlý akryl rozpustíte například alkoholem, klidně i lakem na vlasy. Skvrnu od akrylových barev zakapejte alkoholem, nechte proschnout a pak vyperte v ruce pod tekoucí vodou a posléze ještě v pračce.
  • Stačí k tomu také tekuté mýdlo na ruce a prací prostředek. Obě složky smíchejte v poměru 1:1 a aplikujte na skvrnu. Houbičkou drhněte asi minutu a pak opláchněte. Opakujte tak dlouho, dokud se skvrny zcela nezbavíte.
  • Jak odstranit akrylovou barvu ze zdi? Syntetický nátěr ze stěny je možné odstranit použitím odstraňovače starých nátěrů nebo i opálením el. horkovzdušnou opalovací pistolí. Odstranit je ale možné nátěr z povrchu omítky.
  • Jak odstranit akrylovou barvu z plastu? Na akrylové barvy Tamiya, Vallejo apod. stačí obyčejný technický líh.
  • Jak odstranit akrylovou barvu z kovu? Mechanické metody odstranění nátěru z kovu jsou tři: ruční, pískování a vypalování. Tradičně se používá ostrá kovová špachtle, kovový kartáč a smirkový papír. Práci lze urychlit pískováním speciální pistolí, která se osvědčila u povrchů s množstvím záhybů.
  • Jak se zbavit akrylových nehtů? Při odstraňování akrylu z nehtů se doporučuje materiál odpilovat profesionálním pilníkem či odbrousit speciální frézkou. V případně odpilování barvy pilníky se začne vyšší hrubostí, klidně 80, postupně (blíže přírodnímu nehtu) se bude volit jemnější hrubost, klidně 240.
  • Jak odstranit akrylovou barvu ze dřeva? K odstraňování nátěrů se používá plamene benzínové lampy, plynového nebo horkovzdušného hořáku. Plamen, jehož délka se seřídí na 4–8 cm nahřívá nátěr, který vlivem tepla buď měkne, nebo se rozkládá, eventuálně pálí. Změklý nátěr se ihned odstraňuje starou stěrkou, nebo malířskou škrabkou.

.

  Závěrem už jen jedno: Aplikace akrylové pasty na kmeny a větve modelových borovic není ani zdaleka jediným možným návodem jejich ošetření. Kdo si pozorně všímá přírody, dá mi za pravdu, že zvrásněnou borku mají i jiné druhy stromů. Kromě dalších jehličnanů (modřín, jalovec, sekvojec) mne z listnáčů napadá třeba akát, jinan, vrba, dub korkový atd. Možná, že borka na namátkově uvedených stromech není tak výrazná (zvrásněná) jako má borovice; možná má jiný barevný odstín, ale v měřítku 1:160 to zase až tak dramatické není. Ostatně, stejný postup s akrylovou pastou je možné s drobnými úpravami použít i při modelových stromů ve větších měřítcích (H0, TT). Je nutné zkoušet a zkoušet…

  Když nic jiného, tak s akrylovou pastou se možná pracuje lépe jak s dříve používanými prostředky (sádra, papír-maché, disperzní lepidla plněná pískem či pilinami atd.). A určitě se najde bezpočet dalších aplikací, které ještě nejsou popsané…

Foto hlav 

.

 

Rubrika: DÍLNA, Doplňky, Nápady, STAVBY, ZNÁŠ TO?, Zpracování, ZPRÁVY

Vložit komentář

Text komentáře: