Pošli příspěvek 'Historie kolejové dopravy v Německu (XVI. díl), aneb dieselová vozidla DR' známému
Vydáno: 21.3.2016Pošli kopii příspěvku 'Historie kolejové dopravy v Německu (XVI. díl), aneb dieselová vozidla DR' známému

Pošli kopii příspěvku 'Historie kolejové dopravy v Německu (XVI. díl), aneb dieselová vozidla DR' známému
22.3.2016 at 17:56
Moc a moc děkuji oběma Honzům za zpracování tak obsáhlého materiálu. Přivítal bych, kdyby byl k dispozici uceleně, třeba formou PDF verze.
Ahoj Petr
23.3.2016 at 18:35
Dovolil bych si doplnit – pokud jde o jednotku VT 18.16 -, že tato jezdila pod názvem Karlex někdy do začátku 80. let dokonce několikrát týdně též do Karlových Varů, myslím, že z Lipska. Když jsem býval u babičky, tak jsem na ní několikrát čekal až pojede; měla charakteristicky zvuk motoru. A že to není zpráva z kategorie „Peroutkův článek o gentlemanech“, tady jsou dva odkazy:
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/zahranici/motorova-chlouba-ndr-ziskala-renome-na-vindobone/-3271/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_jednotka_DR_%C5%99ada_VT_18.16
23.3.2016 at 20:31
Poučné čtení. Díky moc autorům za perfektní práci.
Michal
24.3.2016 at 08:46
Pánové, díky za komentáře.
Petr: pdfko určitě bude, byť se zatím nijak velká smršť zájmu nezvedla 🙂
Jirka: já jsem se nijak zvlášť o nasazování německých strojů na našich kolejích rozepisovat nechtěl, přijde mi, že informací v češtině je na toto téma poměrně dostatek, vzhledem k tomu, že pocházely ze spřáteleného zahraničí 😉
Jelikož jsme ale téma nakousli, ještě pár informací o VT 18.16 doplním:
Nasazení „Delfína“ na Vindoboně je asi všeobecně známé, poslední jednotka byla nasazena v květnu 1979.
Od září 1969 byly nasazeny na expres Berlín/Karlovy Vary „Karlex“, v létě jako pětivozová, v zimě jako čtyřvozová souprava. S koncem nasazení 175 na Vindoboně v ’79 jezdil „Karlex“ z Berlína ve dvojité trakci do Plavna, v posledních měsících nasazení v roce 1981 až na hranice do Adorfu (např. http://www.railfaneurope.net/pix/de/diesel/dmu/historic/VT18/DR_175_b.jpg).
Od roku 1972 byly jednotky nasazovány i na expres „Karola“ z Lipska do KV, na obou spojích do Varů skončily v roce 1981. S „Karolou“ je také spojena největší nehoda těchto jednotek, když v říjnu roku 1972 došlo ve vysoké rychlosti k čelní srážce spoje na cestě do KV se spěšným vlakem do Berlína ve stanici Schweinsburg-Culten. Nehodu, způsobenou chybou strojvůdce expresu, nepřežilo 28 lidí (k nehodě došlo v ranní špičce a vlak do Berlína byl našlapaný cestujícími, uvádí se až 1000 ve dvou pětivozových dvoupatrových soupravách), motorový vůz jednotky byl kompletně zničen a jednotka byla následně odstavena.
Posledním nasazením v 80. letech byly již „pouze“ vnitrostátní spoje do Lipska a Budyšína.
Celkem zajímavý videodokument (v němčině) je k dispozici zde (včetně záběrů z místa nehody v roce 1972):
https://www.youtube.com/watch?v=F4A8rSFfm10
https://www.youtube.com/watch?v=7z2qQwoB26I