[1]Myslitelé dávnověku nezanechali jednoznačnou odpověď na to kdo, nebo co to byli Kyklopové. A kde vlastně žili. Jedni je považovali za národ (Homér). Jiní (Hésiod) popisuje jen tři jedince. Římané v nich viděli pomocníky boha Vulkána. Atd.1) Shoda povšechně panuje pouze v konstatování, že to byli obři s jedním okem uprostřed čela. Nepochybně díky „oku“ (světlometu) uprostřed čela získala naše nejvýkonnější dieselová lokomotiva z ČKD T499 i ono slangové označení Kyklop.
Mnoho řádků již bylo napsáno o této bezkonkurenčně nejvýkonnější československé lokomotivě, zejména poté, co byly „otevřeny“ archivy. Nemálo fandů železnice muselo uronit slzu při shlédnutí dokumentu ze seriálu Zašlapané projekty (ČT) – ZDE [2]. S odstupem let a na základě získaných informací si každý soudný člověk asi uvědomil, jaký vztek a bezmoc museli prožívat ti, kteří Kyklopa vyprojektovali, vyrobili, vyzkoušeli – a pak dostali stopku od soudruhů z Moskvy. Necítím se kompetentní tuto skutečnost jakkoliv komentovat. Nicméně:
Když jsem před pár roky objevil lept modelu této lokomotivy v měřítku N z dílny pánů Koštála a Cekula – ZDE [3], kromě toho, že jsem si ho koupil a nabízím ho i v N-šopíku, začal jsem tušit, že se asi nepodařilo zcela a důsledně zlikvidovat veškerou dokumentaci o této lokomotivě. Postupně jsem objevoval další a další informace, fotografie a „utajené“ filmy. Ale stále jsem žil v představě, že ty dva vyrobené prototypy, které se nejdříve proháněly při testech ve Velimy a posléze v čele vlaků mezi Prahou a Ostravou, a přitom vytvářely rekordy a sklízely zasloužilý obdiv, jsou nenávratně sešrotovány. Jaké bylo mé překvapení, když jsem měl možnost s kolegou navštívit železniční dílny v Nymburce (ve zcela jiné souvislosti) a vlastně náhodou jsme tam uviděli několik částí Kyklopa. Od našeho průvodce jsme se dozvěděli, že se jeden ze „zachráněných“ prototypů kompletně rekonstruuje a že bude jezdit! Jen tři snímky pro sebe jsem si v listopadu 2013 mohl udělat, ale současně jsem musel dát slib, že je nebudu zveřejňovat, dokud toto „tajemství“ přestane platit.
![]() |
![]() |
Dnes, když některé televizní kanály zveřejnily reportáže o jízdních zkouškách znovuzrozeného Kyklopa a reportéři popsali obrovské snažení a práci lidí z Výzkumného ústavu železničních vozidel, byl jsem skoro naměkko. A myslím, že ne sám. Tož, přeju hodně šťastných kilometrů, zástupy obdivovatelů a blahopřeju všem, kteří se na tom znovuzrození Kyklopa podíleli.
Odkaz na YouTube: ZDE [6]
„Pozor vlak“: ZDE [7]
Foto hlav
_____________________________________________________
1] Podle Widipedia.cz. In: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kyklop [8]
.
2 Comments To "Kyklop je zpátky"
#1 Comment By Karel Brejša On 20.2.2015 @ 22:11
Jen drobná poznámka ke Kyklopu: Jezdil ve zkušebním provozu na Ostravanu, ale z depa v Děčíně; na Pn vlacích do Prahy a zpět už v normálním turnusovém provozu, tam jsem se s ním také svezl. Ale to už byl špinavý a neudržovaný… Karel
#2 Comment By Bohouš On 22.2.2015 @ 16:34
Podrobný popis této unikátní lokomotivy lze nalézt na ŽelPage: [9]