Těžký teleskopický jeřáb velikosti N od Kibri

 

Někdy v prosinci min. roku jsem v jednom německém e-shopu koupil mj. i stavebnici teleskopického jeřábu od firmy KIBRI (kat. č. 19600). Po pravdě řečeno, že to je stavebnice mi došlo, až když jsem rozbalil krabičku. A protože jsem na stavebnici zrovna neměl náladu, tak jsem ji odložil do šuplíku. Nálada přišla až za pár dnů a věru to byla pěkná práce. Nebýt ale dnešního dotazu na fóru Zababova, tak jsem se k tomuto jeřábu už asi nevracel.

 

  Ten dotaz na fóru položil kolega mající nik Jardax: „…narazil jsem na následující info a zajímalo by mne, zda to někdo viděl v reálu – ten obrázek mi k tomu moc nesedí.“ Po rozkliknutí jeho odkazu se otevřela webová stránka jednoho slovenského prodejce, který tento jeřáb nabízí jako novinku za 49,90 EUR (což je asi o 3 EURa levnější, než jsou německé nabídky). O žádnou novinku se ale nejedná. Nijak moc podrobně jsem obrázek nestudoval a hned jsem odpověděl, že jsem jeřáb právě dostavěl, že to je zdařilá stavebnice, díly že jdou pěkně do sebe, ani se moc nemusí lepit, jen že podvozek moc nejezdí, takže jeřáb asi bude stát v depu.
  Nepochopil jsem ovšem podstatu dotazu. Jeho autor se vlastně ptal na to, jestli obrázek na slovenském e-shopu (který záměrně nebudu citovat, protože nemám důvod jeho majiteli dělat zadarmo reklamu) skutečně ukazuje jeřáb v měřítku N. Až když jsem porovnal tento obrázek a svůj sestavený jeřáb, tak jsem musel konstatovat, že se jedná zřejmě o neúmyslnou mystifikaci. Na obrázku je nepochybně model jeřábu ve větším měřítku (odhaduji H0), který vykazuje  podstatně větší detaily. A to se mi velmi nelíbí, protože to považuji za neseriózní vůči zákazníkům! Můj problém to ale není…

  Takže zpátky k modelu v měřítku N. Stavebnice teleskopického jeřábu od Kibri se opravdu sestavuje velmi dobře. Všechny díly jsou přesné plastové výlisky v několika barvách. Některé „kritické“ díly jsou dokonce k dispozici s malou početní rezervou :-). Jakoby výrobce věděl, že některé díly špatně uchycené do pinzety skáčí po stole lépe jak blechy a nenávratně mizí v uzlících koberce.
  Také návod je dokonale didaktický a není potřeba znát cizí jazyk (pochopitelně, návod není v češtině). Většinu dílů ani netřeba lepit, pěkně do sebe zacvaknou. Naopak, návod upozorňuje, co se nesmí slepit. Jde o to, že např. výklopné stranové podpěry, samozřejmě teleskopické rameno, naviják, imitace hydraulického válce s písem a jiné díly si tím zachovají potřebnou pohyblivost.
  Slabinou modelu je podvozek. Nikoliv z hlediska konstrukce a detailnosti provedení, to naopak, ale z hlediska jeho jízdních vlastností. Po sestavení mi prostě jeřáb moc nejezdí. Domnívám se, že příčinou jsou plastová dvojkolí a jejich ustavení v (plastových) podvozcích. Jeřáb je šestinápravový, tzn. že tři nápravy v jednom podvozku jsou uloženy tak, že krajní dvojkolí mají tradiční trny, jenž zapadají do otvorů v rozsochách (ovšem plast do plastu není z hlediska jízdních vlastností to samé jako když kovový hrot dvojkolí je uložen v mosazném ložisku). Prostřední dvojkolí nemá trny a jeho osička je uložena mezi plastové výstupky, kde se jen velmi ztuha protáčí. Je samozřejmě otázkou, jak moc by se zlepšily jízdní vlastnosti po přestavbě podvozku, použití klasického kovového dvojkolí a jejich uložení v (mosazných) pouzdrech (ložiscích).
  V tomto maličkém měřítku je vždy problém věrného zhotovení lanoví. Od kolegy lodního modeláře jsem slyšel o metodách úpravy nitě používané na lana. Tyto moudrosti jsem si ale zatím nevyzkoušel. Docela bych přivítal názory a poznatky kolegů směřující k tomu, jak „znásilnit“ nitě používané na imitaci lan, aby se nechovaly podle svého, ale aby kopírovaly tvar kladkostrojů a navijáků…
  Výrobce v balení nabízí i samolepicí obtisky několika výrobců jeřábů, v Česku sice málo známých, leč… Moc se v tom nevyznám, ale všimnul jsem si, že na všech publikovaných obrázcích tohoto teleskopického těžkého jeřábu se skví nápis Gottwald. Nejsem předpojatý, ale v té době, kdy u nás vládnul soudruh stejného jména, jsem chodil do školy a v té byl ředitelem jistý Krebs. No tak jsem si na jeřáb nalepil tuhle samolepku…
  Každý kdo se rozhodne tento kolejový teleskopický jeřáb od Kibri postavit neprohloupí. Rozhodně má porovnatelnou kvalitu, jako obdobné stavebnice od amerického výrobce Tichy.

Obrazová příloha:

 

Obr. 1 až 5 – Kolejový teleskopický jeřáb Kibri v měřítku N

Obr. 6 – Pro srovnání snímek z cit. slovenského webu, na kterém je stavebnice Kibri 19600 v měřítku N prezentována tímto obrázkem

Foto hlav (kromě obr. 6)

 

Rubrika: Dreziny, jeřáby aj., MODELY, ZPRÁVY

1 komentář

  1. Jan Merhaut napsal:

    Myslím si, že to od prodejce byla spíš úmyslná manipulace…

Vložit komentář

Text komentáře: