Vinschgau Bahn – skutečnost a model
Vydáno: 10.9.2011Název dráhy Vinschgau Bahn je podle údolí v Jižním Tyrolsku, okolo řeky Adige, z Merana na západ do stanice Males pod průsmykem Reschen. Jednotky Stadler s pohonem uprostřed zde překonávají na 50 km značný výškový rozdíl, téměř 800 m. Málokdo ví, že existuje model této dráhy, který je presentován jako největší digitální kolejiště v Itálii. Na letošní dovolené jsem chtěl poznat oboje. Výstava se nachází v městě Rabla, asi 10 km na západ od Merana. Autem v tomto směru je to na konci po pravé straně hned za kostelem. Od nádraží a tedy i cyklostezky je to asi 1 km.
Hned po vstupu do objektu je velká vitrína se soupravami vlaků. Uprostřed budovy je výtah a schody do horních pater. Vedle pokladny je koutek se spoustou modelářských časopisů a knih. A vzadu, podél stěny, je dlouhé kolejiště znázorňující provoz mezi nížinou v pravé části a stoupáním trati do hor přes mosty a tunely v levé části.Vše je ve velikost H0.
Rozměrné nádraží včetně výtopny a točny má impozantní rozměr, neboť soupravy mají 12 – 14 rychlíkových vozů. V horách na nejvyšší levé části jezdí švýcarské vlaky. Kulisa pozadí s nafotografovanými skutečnými horami umocňuje dojem skutečnosti a perfektní zpracování přechodu modelu a krajiny do pozadí. Kolejiště je zatrolejováno, má osvětlené přestavníky a spoustu lahůdek, které potěší oko modeláře. Hned vedle, pod schody, je možno si prohlédnout řídící panel, stávající ze dvou monitorů a klávesnice!!!! A malý servis modelů.
V prvním poschodí je úplně kolem dokola postaveno hlavní kolejiště. Okolo dvou stěn je znázorněn provoz právě Vinschgau železnice. Maketa celého údolí a všech zastávek je do detailů zpracována. Všechny hrady a zámky kolem tratě a význačné budovy měst. Nic není přeplněno, všude je dost místa na krajinu, mimochodem velmi pěkně zpracovanou, přecházející v kulisu skutečných hor. Také je zde několik lanovek, které mohou spouštět sami diváci. Také maketa spouštění bloků mramoru pozemní lanovkou je funkční. Skutečná je v městě Lasa a bloky mramoru jsou skladovány hned u nádraží.
Další dvě stěny místnosti modelují krajinu od Brennerského průsmyku až po Bolzano. Vlaky jezdí modelovou rychlostí a v intervalech, nikoliv, že se řítí několik souprav najednou, jako to mívají některá komerční modelová kolejiště. Všude je důraz na zpracování krajiny.
Můžu vřele doporučit všem návštěvu tohoto kolejiště. Po cyklostezce jezdí už hodně českých turistů, i já jsem si ji projel. Jen je třeba mít dost času – já měl asi jen hodinu, a to bylo málo. Tak jsem se tam ještě jednou vrátil…
A ještě v třetím poschodí je po dvou stěnách ve vitrínách spousta modelů roztříděná podle jednotlivých zemí, a další dvě stěny jsou autíčka…
Text a foto Jiří Kubík – Nvlaky
Rubrika: FOTOGALERIE, Skutečná železnice